Tolkningsproblemer av akvariestørrelser for en nybegynner! :)

Inaktiv bruker
Hei!

Leser rundt om forskjellige flotte arter her på Akvaforum og drømmer meg litt bort om fremtidige akvarier.
Men! En ting jeg ikke helt vet hvordan jeg skal tolke;
Når det står at en fisk krever f.eks 180 liter; betyr dette da at det kun kan være et individ av den gjeldende arten i et akvarium på 180 liter, eller betyr det at arten krever denne størrelsen for å trives, men kan i tillegg dele det med andre fisk? Altså at man må følge den såkalte "tommelfingerregelen" om 1 liter vann pr cm fisk?

Jeg ville tolket det som beskrevet i alternativ to, da det virker grusomt stusselig med et akvarium på 180 liter med kun en fisk oppi...? Må smile litt ved tanken, kjenner jeg
Plussmedlem
Altså, for det første...
Se helst bort fra den regelen om 1cm fisk pr liter vann, da den om man ikke tenker seg så veldig om vil være veldig misvisende.... En 20cm lang fisk i en 20liter f.eks....

Man kan vel heller kalle det retningsgivende i forhold til artens trivsel.... Hva et mallepar helst trenger eller en stim av en eller annen stimfisk... Deretter kommer jo hva du har av andre fisk sammen med de, antall og alt det der. Mye går på sunn fornuft og gode råd....
Inaktiv bruker
Sunn fornuft, got it.
Takk for svar
Plussmedlem
Neeii, den sunne fornuften kom egentlig i spørsmålet... Og da ble det lett å svare på samme måte..
Klarer man å kombinere sunn fornuft, gode råd og litt egen lesing så ligger man godt an med det meste...
Inaktiv bruker
Ja, sånn er det vel med det meste her i verden.
Liter er egentlig et merkelig kriterium for å bedømme fiskens krav til plass. Areal er mer fornuftig, da fiskene sjelden bryr seg om hvor mye vann det er over eller under de. Et flatt akvarium med stor bunnflate er ofte bedre for mange fisk enn et høyt, smalt - selv om det høye, smale kan inneholde mange liter.

Enkelte andre gode fiskebaser bruker areal som rettesnor: www.seriouslyfish.com/species/axelrodi-riesei/
Inaktiv bruker
Men det høye og smale som likevel inneholder mange liter er jo også plass fisken kan svømme på? De har jo fordelen av å kunne svømme både vertikalt og horisontalt.

Jeg skjønner likevel hva du mener, men ser ikke helt det store problemet...?
Har de et behov for å kunne svømme en "lengre" strekning før de må snu?

Plussmedlem
Tenk deg at fisk er som mennesker da. Og at oppførselen deres er det samme som "trening" for mennesker. En maratonløper og en som bare pumper biceps har forskjellig behov når det gjelder plass.... En som trener klatring trenger plass i høyden osv...

Forskjellige fisker har forskjellige behov. Mye plass, lite plass, stor høyde, lang svømmelengde, mye strøm, lite strøm.. Osv, osv i nesten det uendelige....
KrisJ
Jeg skjønner likevel hva du mener, men ser ikke helt det store problemet...? :) Har de et behov for å kunne svømme en "lengre" strekning før de må snu? ;)

Ja. De fleste fisk beveger seg sidelengs, i all hovedsak, så de har større behov for plass denne veien enn oppover.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap