Ny, gikk i nybegynnerfella...

hei.

Startet opp mitt akvarium for ca 2 uker siden. Litt overivrig så startet med fisk med en gang, noe jeg har fått hørt det ikke er lurt å gjør. Nå har jeg totalt 15 neontetra, 10 kardinal, 3 guppy å 1 indisk algeeter.

Jeg har altså et 50L akvarie som er inredet med 9 planter (husker ikke noe navn) et sunket skip med huler så de kan gjemme seg i... (se bilder)

Har gjort noen tiltak jeg har fått tips om. Begrenset med mat, Bytter 25% vann hver andre dag for å ungå for mye nintrit. Måler verdier 1 gang i uke (nitrit å ph) har ph på 7,5 noe jeg ser er bra for de fiskene jeg har (fiskebasen).

Fiskene mine ser ut til å ha det greit men plantene mine begynner å bli litt brune på kantene... så sånn generelt.. er det noen tips til ka æ kan gjør, både for planter å fiskne ... alle svar mottas med stor takk
Bortsett fra at at du kanskje var litt overivrig med å putte fiskene i karet før det var kjørt inn så har du også en mix av fisker som hverken passer sammen både da det gjelder ph eller gh samt krever større plass. F.eks den indiske algeeter'n som bør ha minst 160l.
Søk på hver fisk i basen her og bestem deg for en art så bygger du utifra vannverdiene og plassen. Noen krever høyere ph og gh enn andre så undersøk hver fiskeart evt spør her om det er noe du lurer på.
Å måle nitriten bare 1 gang i uka er altfor lite i begynnelsen. Det tar mange uker før filtret har riktige bakterer så jeg ville nok ha målt hver dag samt bytting av vann hver dag.

Det står utrolig mulig nyttig info rundt om her inne så ta deg en søk først på ting du lurer på.
Lykke til
Inaktiv bruker
Du bør ha plantegjødning i vannet, da det kan hende at plantene ikke finner næringen de trenger. Det selges i flasker ifra merket Tetra iallefall.
Plantene du har rundt borgen ved kolbe/filter heter Anubias, de synes ikke det er moro å bli plantet i grusen. Fest dem på stein, røtter eller dekorasjon med fiskesene eller gummistrikk, så slutter de med furtingen. De andre kan nok også furte litt, det blir kjemikaliesuppe under innkjøring. Skift mye vann og tilsett bittelitegrann flytende plantenæring i det ferske vannet. God plantevekst er med på å redde stumpene når man kastes ut i denne hobbyen uten flytevest

Kanskje det finnes en innkjørt akvarist i nabolaget som kan påspandere en god dose filtergrums? Da får du en startkultur så det blir mindre kav og mas...
Inaktiv bruker
Hva gjør man med andre sin filtergrums egentlig? Da jeg selv er litt nybegynner, så lurer jeg.

Tar man litt av grumset i filteret og blander i vannet. Man kan vel også risikere at man får med litt mye forurensing, så jeg tror selv at jeg ikke ville overdrevet, men litt kan vel være bra.

Hei.

det du kan gjøre hvis du får tak i filter grums, er å ha det i en bøtte med akvariet vann(bøtte som ikke er benyttet til såpe eller annet), sette filteret oppi og la deg suge til seg og renske alt du har fått.

når vannet i bøtta er klart, tar du filteret oppi akvariet igjen.
Husk at selvom du har kickstartet så er det ikke 100%, følg derfor med de neste dagene

Magnus
Og jeg griser til over alt med det filteret ikke tar med seg, lukker øynene et døgn og slamsuger etterpå der det ikke går yngel som synes slam er gøy. Det er mer smått og livat enn filterbakterier som bor i et akvarium, dessuten vet ikke bakteriene at vi kaller dem filterbakterier så de slår seg ned over alt. Nå tar jeg grums fra egne kar da, så jeg vet hva jeg får...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap