Fiskesammensetning og innredning i 180l

Da er jeg endelig tilbake i akvarieverden!

Denne gangen er det oppgradering fra 110l til 180l

Jeg har altså kjøpt et brukt akvariet med fisk, og grus som bunn. Per nå bor det følgende fisker der:
1 x kuhlii-ål
1 x ancistrus (ser ut som oppdrettvariant)
6 x platy voksne + 2 x babyer
1 x kardinal tetra
1 x praktbotia
1 x guppy hanne

Planen er å finne et nytt hjem til praktbotian da jeg har forstått det slik at den for det første trives med flere av sin art, og for det andre blir for stor for 180l.
Kardinalen må nok også flytte da jeg ønsker en annen type stim denne gangen. Guppyen får også dra da jeg er litt ferdig med guppytiden min og ønsker noe litt mer spennende denne gangen.
Platyene blir inntil videre. Ihvertfall til jeg vet om planen under lar seg realisere eller ikke.

Tanken min nå er først og fremst å bytte til sandbunn, har tidligere brukt biltema sin så jeg går utifra at den passer seg fint, sant?
Deretter skal kuhliiålen få seg endel venner, men hvor mange bør dem være?

Foruten dette ønsker jeg ciklider, da fortrinnsviss sitron eller gul dverg, hvem passer eventuelt best inn og hvorfor? Og klarer dem seg med en hann og to-tre hunner, eller bør dem være flere?

Som stim kunne jeg tenke meg rødmunnstetra, gjerne ca 10 stk.

I tillegg har jeg alltid hatt lyst på noen eplesnegler, men vet ikke om det da blir litt mye i bunn?

Noen tanker her? Tar mer enn gjerne imot tips og triks
Antall kuhli bør være rundt 10 stk, gjerne flere. Når det gjelder cikliden så er den ene fra tanganyikasjøen i afrika, med veldig høy ph, og hardt vann. Bør gå med annen fisk fra samme sjø, i ett kar som er tilrettelagt for dette.

Apistogramma borellii er en fin fisk som fint kan holdes med tetra og kuhli.
Som du selv er inne på er 1 hann til 2-3 hunner optimalt.

Jonas76
Antall kuhli bør være rundt 10 stk, gjerne flere. Når det gjelder cikliden så er den ene fra tanganyikasjøen i afrika, med veldig høy ph, og hardt vann. Bør gå med annen fisk fra samme sjø, i ett kar som er tilrettelagt for dette. Apistogramma borellii er en fin fisk som fint kan holdes med tetra og kuhli. Som du selv er inne på er 1 hann til 2-3 hunner optimalt.

Tusen takk for svar. Ciklider er helt nytt for meg. Da tror jeg at jeg går for apistogramma borellii, slik jeg forstår det så kommer de også i litt forskjellige fargevarianter.

Med 10 kuhliål så ser jeg for meg at tankene mine fort kan bli et litt godt stappa akvarie. Men jeg får bare ta et steg av gangen og se hvor jeg er fornøyd. Det er jo aldri en god ide å kjøpe alle fiskene på en gang uansett.


Det er sant. Litt og litt lønner seg.
Gjelder å klare å holde litt igjen.

10 kuhli vil ikke ta opp mye plass i en 180 liter, så det går nok bra. Hadde dog vurdert å finne på noe mtp platyene. De gjør seg kanskje bedre i annet selskap. Om jeg ikke husker feil vil de ha litt hardere vann med litt høyere ph enn apistoene og tetraene.
Jonas76
Det er sant. Litt og litt lønner seg. Gjelder å klare å holde litt igjen. 10 kuhli vil ikke ta opp mye plass i en 180 liter, så det går nok bra. Hadde dog vurdert å finne på noe mtp platyene. De gjør seg kanskje bedre i annet selskap. Om jeg ikke husker feil vil de ha litt hardere vann med litt høyere ph enn apistoene og tetraene.

Platyene skal ut ja, jeg må bare finne noen som kan ta dem.

Praktbotian har allerede fått et nytt hjem hos en kollega. Da gjør vi også et bytte med ancistrusen mot et par L144.

Dermed gjenstår det bare å finne hjem til platyene og guppyen.
Da er ting godt på vei

Alle verdier er fine i akvariet og dermed var det på tide å få inn litt flere individer.

Idag dro jeg da og hentet 15 rødmunnstetra og 10 khiliåler
Samt to ciklider som jeg nå skal finne ut av hvilken type er. Men de falt defintivt i smak hos meg.


Praktbotian er mystisk borte, og regner med at den har dødd og blitt spist opp, dessverre.

Platyene flytter ut til uka da den lokale akvariebutikken kan ta dem imot


Neste steg nå er flere planter. Jeg lurer da på hva jeg kan ha. Vil ha noe som passer og ha langs kanten bak, og som gjerne vokser seg litt fint og høyt som fiskene kan gjemme seg litt i. Noen gode forslag?
Hvis du skal ha ciklider må du bytte ut grusen med sand. De siler sanden gjennom gjellene når de leter etter mat, så du ser sikkert selv hvordan det ender med grus.
Smoit
Hvis du skal ha ciklider må du bytte ut grusen med sand. De siler sanden gjennom gjellene når de leter etter mat, så du ser sikkert selv hvordan det ender med grus.

Jeg byttet til sandbunn kort tid etter at karet var på plass, så den saken er i orden.

Nå har platyene flyttet ut. Og jeg sitter igjen med to ciklider (electric blue) og 11 rødmunnstetra samt liten gjeng med kuhlii åler.

Ting begynner å falle på plass, og ene planten vokser som bare det, så den har jeg nå kuttet noen topper av og plantet andre steder. Men må nok få inn en god del mer planter der.
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap