Hvorfor er det slik at gullfisk alltid er i bolle?

Jeg har lurt så lenge på hvorfor det er slik at gullfisk lever oppi små boller uten pumpe. Er de ikke som vanlige fisker som dør uten pumpe?
Det er en myte at gullfisk kan trives i bolle. De krever minst 200 liters plass, og kan da leve til de blir 30 år gamle.

I bolle trives de ikke, og dør gjerne etter et par måneder eller kanskje et par år hvis de er heldige.

Dette finner du masse om hvis du bruker søkefeltet, enten her på AF, eller i Google.
Jeg har et akvarium bare til gullfisk.. det er på 400 liter.. STORT FILTER pga av at gullfisk griser ganske mye både med mat og roter rundt i sanden. Her vokser de seg veldig store.. har flere PÅ 25 cm !! og GULLFISK er veldig aktive fisker .. så at noen har de i boller er bare trist... ta gjerne en titt på karet på profilen min..
Astrid Anfindsen
Jeg har lurt så lenge på hvorfor det er slik at gullfisk lever oppi små boller uten pumpe. Er de ikke som vanlige fisker som dør uten pumpe?


Vel, årsaken er nok fordi gullfisk er en ordentlig tøffing av en fisk - som tåler mye. Den vil derfor overleve en god stund i en bolle, selv om den har forferdelige forhold. Dét, kombinert med dens store øyne og morsomme bevegelser, gjør den til en favoritt blant barnefamilier, og det er det endel butikker som ønsker å gjøre penger på. Derfor finnes gullfisk i bolle, uten filter.

Uff, det er så trist når du ser en gullfisk i en bolle. Tror ikke så mange tenker over det. Jeg har bare begynt å tenke over det nå i det siste siden jeg har kjøpt nytt filter osv til akvariet mitt. Det er dårlig at det er lov å selge gullfiskboller å oppfordre til dette. Det er jo helt forferdelig..
Så lenge folk syntes "billigere" er viktigere enn "god dyrevelferd", så blir det solgt i butikkene.

"Det er jo bare en fisk".
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap