Kampfisk syk!

Jeg har hatt min kampfisk nå i flere måneder, den har alltid vært ganske pigg og aktiv selv om akvariet bare er rundt 15 l. Jeg har ikke rensefilter, men bytter jevnlig en liten del av vannet. Ca. en gang i uka rengjører jeg glasset grusen og planten.

Saken er at nå de siste dagene står den nesten stille hele tiden, har lite matlyst(slik var det absolutt ikke før), blekner litt i fargen og ytterst på sløret er det noe rare greier. Noen steder er det bare brunt som om finnen råtner vekk, men det er også noe annet på tuppen som nesten kan ligne på sånn hårete mugg eller alger. Dette ser litt ille ut.

Hva kan dette være, og hva skal jeg gjøre?



PS. Kampfisken bor ikke med andre fisk, så den har ikke blirr smitten av andre...
15l er litt i det minste laget for en kampfisk og det høres ut som du har fått sopp og finnråte. Så medisinering av Esha 2000 og Esha Exit.
Fisker trenger stor nok plass og riktig bakteriekultur for å trives og holde seg friske.
Anbefaler at du kjøper ett filter til akvariumet. Egentlig ett større akvarium med filter.

Vet det er flere som holder kampfisk uten filter og da må man bytte ca 50% vann så og si hver dag noe som stresser fisken helt unødvendig.
Vis du vil at fisken skal trive,unødvending stress (som kan føre til sykdom),og gjøre det lettere og ha fisker burde du få deg eit renseanlegg.Jeg anbefaler.
Dette er altså ikke noe som vil gå over uten medisinering?
Isåfall, får jeg henvende meg til dyrebutikken og kjøpe medisinen du anbefaler. Kan litt akvariesalt også være noe å bruke?

Jeg er klar over at det er litt knapp plass for fisken, og jeg har planer om større plass til han så snart jeg finner et nytt ideelt akvarie til han

Tusen takk for svar!
Husk at dyrebutikken tar super priser på alt dem selger så kan anbefale at du stikker innom webzoo eller aquamanias (etter avtale)
Du betaler vel litt under halve prisen der.

Frem til du får nytt og større akvarium så bør du bytte 50% minst annenhver dag, men ikke under medisinering. Da lar du medisinen virke noen dager før du bytter.

Du bør kanskje se deg etter en pumpe imellomtiden om du ikke skal kjøpe akvarium veldig snart så slipper du å få mer sykdom og evt miste kampfisken. Få gjerne tak i litt filtguffe også så slipper du dette med innkjøring og har riktige bakterier med engang.
Det finnes jo enormt mange billige som er brukt, bare husk å ikke ta for kraftig pumpe da kampfisken må opp å trekke luft ganske ofte og trives ikke om det blir for mye strøm.
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap