Hjelp, tre døde otto på to dager!

Hva i all verden skjer?? De siste to dagene har jeg fisket ut tre døde ottoer fra karet mitt. Hva kan være grunnen til det? Alle andre fisker ser normale ut.

Akvariet er 63 l, og har vært i drift i drøye to mnd. Fisker inn etter innkjøring på ca en mnd. Testet for alt mulig nettopp, og alle vannverdier så bra ut! Eneste jeg har gjor nylig er noen kaldtvannsbytter pga for varmt vann i akvariet (hvordan holde temp nede i sommervarmen?!), kan de reagere på temperatursvingningene? Eller dødd fordi de ikke var en flokk mer? Hadde fem først, to falt fra de første dagene, de tre andre levde fint videre til i går...
Hvordan har du matet dem? Hvilke andre fisk gikk de med? Hva er vannparameterene dine? Hvilken temperatur holder du?
Det er et selskapskar, hvor de har gått med helt vanlige begynnerfisk, platy, guppy, ancictrus og eplesnegler + noen små reker.

Jeg mater med flakfor (to ulike fra tetra, en som "forsterker fargene" og en for levendefødere.) Bruker også et kornete for fra tetra, og veksler mellom to tablettyper, en som heter tabimin og en algea-wafers eller noe sånt. Ikke alt samtidig da såklart! Forer daglig med noen få unntak.

Vanlig temp er rundt 26 grader, har et par dager i det siste vært oppi 30, da har jeg byttet en bøtte vann med kaldt vann, og kommet ned i 24-25 før det ble litt varmere igjen.

Ph 7-7.5 ca. Ikke noen utslag på nitritt eller amoniakk, brukte tetra dråpetest.

Stusser jo litt, de har hatt samme forhold hele tiden og levd fint, så kreperer tre på to dager...
Ja, mulig det var varmen. Ellers spiser ottoene helst den grønne algefilmen på planter og glassveggene, og trenger mye av dette, som igjen krever en del lys og en viss størrelse på akvariet. Algetablettene fungerer, men det er viktig at de ikke må konkurrere med andre fisk om disse. En glad otto har alltid litt rund mage.
5-6 graders plutselig temperaturdropp er et sjokk for fiskene. I tillegg kan det hende vannet har blitt overmettet når temperaturen har steget igjen.
Oj, interessant lesing! Det kan jo være det som har skjedd ja.... Kanskje ottoene er ekstra sensitiv for dette da, siden resten av fisken har det fint. Men må man mellomlagre vannet før bruk da? Ser det står noe om luftestein også, holder det kanskje? Må jo kjøle vannet på et vis i denne varmen.
Tror jevn temperatur på 30 grader kan være mindre slitsomt for fisken enn jojo-temperatur, i hvert fall hvis oksygennivået er greit. Men det krever god utlufting av vannet, så luftstein kan være bra uansett på denne tiden av året.
Ottoer kan være ganske ømtålige så det er viktig at vannverdiene i karet er rett. De kan også være vanskelige å få til å spise og trives ikke i nyetablerte kar. De trenger å kunne få beite på alger og mikro-organismer som finnes på overflater og glass i tillegg til fôr.

At de ikke skal tåle et vannbytte med 5-6 graders forskjell, tror jeg mindre på, hvis du ikke har helt kaldt vann dirkete i hode på dem Tempearturen i naturen svinger også ganske mye, både fra dag til natt og under regntid og tørketid.

[URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1102104-Otocinclus-vittatus-yngel&highlight=]Jeg har drettet Otocinclus vittatus[/URL] og har flere arter av dem, og min erfaring er at de trives best i "skitne" kar. Ved vannbytter bruker jeg ikke å lufte vannet før bruk, så overmetting har jeg heller ingen grunn til å tro er årsaken til at du har mistet dine.



Takker så mye for svar! Utrolig mye kunnskap dere sitter inne med her inne! Mulig dumt spml, hvordan vet jeg om oksygennivået er bra? Kan jo ikke ha på luftestein hele tiden - bråkete.
Tusen takk til seg også Janne! Angående tingene du nevner, ville ikke ottoene dødd litt etter litt, fremfor tre på en gang? Det at mange døde på likt får meg til å lure på om det er en spesiell ting/hendelse som tok livet av dem.. Kan jo være tilfeldig da...
Så lenge du lar utløpet fra filteret lage krusninger i vannspeilet, så skal det være nok til at det blir tilstrekkelig med oksygen i karet. En luftestein vil ikke skade da ottoer jo er maller, og de liker mye oksygen i vannet
Hvis du har mye planter så vil ikke de like luftboblene like mye, da de lufter ut CO2 fra vannet

Edit: Jeg mener årsaken kan være at de ikke har tatt til seg nok mat. Ottoer er ofte tynne og underernærte når vi får dem, og det gjør det ikke enklere for oss. Og uansett hva vi fôrer dem med, så vil de dessverre ikke ta til seg mat.
Jeg har mistet flere ottoer samtidig to ganger. Begge gangene var det plutselig ph-fall som tok de. Resten av fiskene oppførte seg helt normalt. Nå vet jeg ikke om du målte ph før og etter vannbytter, men du kan jo sjekke ut om ph-en blir påvirket.

Ellers så heller jeg til Jannes forklaring mht manglende mattopptak.
Ellers er otto som sagt ømtålelige, så et par dager med 30 grader kan ha blitt litt for mye for dem.
Jeg har kjørt langvarig varmekur (32 grader) uten frafall av ottoene så varmen i seg selv tviler jeg på har betydning, da tror jeg mer på brå endringer i forholdene eller problem med matinntaket.
Tilfeldig bekjentskap
© asbjørn s
Reklame for plussmedlemskap