Lysrør - avstand til vannflaten

Hvor nær vannflaten bør lysrøra være ? Jeg vurderer å fjerne hele toppen og montere flere lysrør i taket over akvariet. Avstanden blir kanskje rundt 40-60cm fra vannflaten.

(Kan vel eventuelt lage ei ramme som jeg kan montere det på og heise opp og ned som jeg vil)

Går det bra ? med tanke på planter i bunnen av akvariet. Det er 60cm høyt.


Takk for at du leste
Generelt sett er det jo slik at jo nærare vassflata lysrøyra står, jo meir lys sleppes ned i akvariet. Lysvinkel og bruk av reflektorar kompliserer dette biletet noko.

Jo nærare vassflata lysrøyra står, jo meir kondens (og varme) vil dette generere. Om ikkje lysarmaturet er vasstett så vil dette kunne gi problem.

Visse flyteplantar (som pistia) takler kondens dårlig og vil kunne rotne.

Dersom du fjerner heile toppen vil dette også føre til økt fordamping til luft og dermed hyppigare behov for etterfylling samt meir fukt i lufta rundt akvariet.
Aero
Avstanden blir kanskje rundt 40-60cm fra vannflaten.

Eller millimeter? Hvis det er centimeter, tror jeg du trenger noen gode reflektorer for å få styrt lyset ned i akvariet.
Akkuratt nå har jeg en slags metalltopp med to lysrær inni. Dem er vel kanskje 10cm fra vannflata. Fyller på ca 10-15L i uka. Mener jeg har bra med lufting, merker ikke noe til mye fukt i lufta eller lukt her.

Men slik det er nå så er det ikke lett å komme til nedi karet om jeg skal plante etc så noe må gjøres. Får man kjøpt noe utstyr til lys slik som rammer etc man kan henge opp eller blir dette noe man må lage selv ?

Plantene jeg har ser ikke ut til å ha problemer, men de vokser sent så hadde nok hjulpet mer flere lysrør og kanskje et co2 system.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap