- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Temperatursvinginger pga værforhold
Temperatursvinginger pga værforhold
Dette er min første sommer som akvarieeier, og jeg registrerer med bekymring at temperaturen i akvariet nå daglig svinger fra 25 til 30 grader pga finværet ute.
Med det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest meg opp på akvariehold, så tenker jeg at dette umulig kan være bra. Eller?
Jeg finner ingen måter å kontrollere dette på heller. Akvariet står dessverre plassert sånn i stua at sola i utgangspunktet vil skinne rett på det i store deler av dagen. Men selv med nedtrukkne persienner og åpen verandadør så varmes akvariet opp.
Hva kan jeg gjøre her? Øke termostaten i akvariet for å minske differansen? Investere i vifter for å kjøle ned leiligheten?
Gode råd ønskes!
Med det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest meg opp på akvariehold, så tenker jeg at dette umulig kan være bra. Eller?
Jeg finner ingen måter å kontrollere dette på heller. Akvariet står dessverre plassert sånn i stua at sola i utgangspunktet vil skinne rett på det i store deler av dagen. Men selv med nedtrukkne persienner og åpen verandadør så varmes akvariet opp.
Hva kan jeg gjøre her? Øke termostaten i akvariet for å minske differansen? Investere i vifter for å kjøle ned leiligheten?
Gode råd ønskes!
Postet 30.05.13 kl 21:56
Postet 31.05.13 kl 09:00
Postet 31.05.13 kl 09:39
Postet 31.05.13 kl 11:05
Postet 31.05.13 kl 12:20
Om temperaturen svinger med 5 grader i løpet av et døgn, ser jeg ikke det som noen stor krise. Sånt skjer i naturen også, stadig vekk.
Men vær litt forsiktig med å senke temperaturen med 5 grader i løpet av et kvarter eller en halvtime (sånt som gjerne skjer ved vannbytte). Det tror jeg blir litt bråere enn de fleste fisk er tilpasset til å takle.
Men vær litt forsiktig med å senke temperaturen med 5 grader i løpet av et kvarter eller en halvtime (sånt som gjerne skjer ved vannbytte). Det tror jeg blir litt bråere enn de fleste fisk er tilpasset til å takle.
Postet 31.05.13 kl 12:46
Postet 31.05.13 kl 13:43
Takk for tips! Jeg skal senke lystiden fra 12 til 7 timer og bytte små porsjoner vann litt oftere og se om dette hjelper.
Flere av dere skriver at dere drar ut støpslet på varmeelementet, men er ikke disse termostatstyrt, sånn at de slår seg av etter at ønsket temperatur er nådd? Det er i allefall det jeg har trodd, derfor har jeg ikke gjort noe med det.
Usikker på det med å ha åpent lokk. Har guramier oppi der, og jeg har lest at de ikke tåler temperaturforskjell mellom vann og luften i overflaten, og derfor bør lokket være på. Eller?
Flere av dere skriver at dere drar ut støpslet på varmeelementet, men er ikke disse termostatstyrt, sånn at de slår seg av etter at ønsket temperatur er nådd? Det er i allefall det jeg har trodd, derfor har jeg ikke gjort noe med det.
Usikker på det med å ha åpent lokk. Har guramier oppi der, og jeg har lest at de ikke tåler temperaturforskjell mellom vann og luften i overflaten, og derfor bør lokket være på. Eller?
Postet 31.05.13 kl 17:03
Postet 31.05.13 kl 18:29
Postet 31.05.13 kl 19:11
Postet 02.06.13 kl 18:56
HerrKvalnesFlere av dere skriver at dere drar ut støpslet på varmeelementet, men er ikke disse termostatstyrt, sånn at de slår seg av etter at ønsket temperatur er nådd? Det er i allefall det jeg har trodd, derfor har jeg ikke gjort noe med det.
Da har du trodd helt korrekt.
En varmekolbe (som fungerer som den skal) vil ikke avgi varme hvis det allerede er varmere i vannet enn innstilt temperatur.
Postet 02.06.13 kl 21:38
Loomis[QUOTE=HerrKvalnes]Flere av dere skriver at dere drar ut støpslet på varmeelementet, men er ikke disse termostatstyrt, sånn at de slår seg av etter at ønsket temperatur er nådd? Det er i allefall det jeg har trodd, derfor har jeg ikke gjort noe med det.
Da har du trodd helt korrekt.
En varmekolbe (som fungerer som den skal) vil ikke avgi varme hvis det allerede er varmere i vannet enn innstilt temperatur.
Korrekt Har stilt inn min på 20 grader som en "backup" dersom det plutselig blir iskaldt ila. natten :P
Postet 02.06.13 kl 22:12
Postet 04.06.13 kl 18:34
BIG1Varierer mellom 24 og 30 her. Lys fra 12-22. Fra 22 slår ei vifte seg på og blåser luft mot vannet. Iløpet av natten går temp fra 30 til 24 (varierer med romtemp). Viften slår seg av kl12. UV-filteret står på døgnet rundt og varmer dessverre opp en del av vannet
Altså, du simulerer en naturlig døgnsyklus? Ganske interessant. Sett på den måten så trenger jeg vel kanskje ikke bekymre meg for litt temperatursvinginger.
Postet 05.06.13 kl 21:52
Postet 05.06.13 kl 22:10