Måle kh

Jeg prøver å måle KH og PH for å finne ut av CO² innholdet i vannet her.

Når jeg har hatt i 2 dråper i KH glasset er det fremdeles blått, på den tredje dråpen så er det første steg av noe gulaktig.

Det står i instruksjonen at det skal være gul/orange aktig farge, da må det i såfall flere dråper til.

Etter den 6 dråpen ser det mere riktig ut, er litt i tvil om det må flere dråper til.

Her er et bilde hvordan den ser ut etter dråpe 6. Er det noenlunde riktig farge ?

I følge ph målinga mi er det et sted mellom 7,5-8 i PH. Har kun testen som tar mellom 3-10. Noen mente den ikke var helt 100%

Når jeg leser ut fra skjemaet mitt så blir mitt CO² innhold ved PH 7.6 og KH 6 = 6mg/L

Gjør jeg dette riktig nå ? I såfall er det langt fra de grønna felta på CO² tabellen.

Takker for svar
Du skal bare ha så mange dråper til det skifter fra blått til gult. Så om det byttet farge på 3 så har du KH 3.
okay, da har jeg mao veldig lite co² i vannet da ? Hvordan blir billigste og letteste måten å fikse det på ?
Nå er ikke jeg så veldig flink i dette og har ikke satt meg inn i det, men Ph'n og Kh'n følger vel hverandre eller er jeg helt på jordet nå??
Isåfall så regner jeg med at noen retter meg
Så sant du ikke skal ha plante kar så er vel 3 ikke så veldig lavt. Selv har jeg vannverdier i springen på PH 7 KH 3 og GH 3 og har aldri hatt noe problemer med plante veksten (heller valg av planter med tanke på hva dem trenger). Om du skal ha kun oxygen så må du vel kjøre på med Co2? Er jaggu ikke sikker på om det også øker ph'n.
Står masse om det her på forumet om du gidder å søke
Ja, de følger hverandre. Og ettersom jeg har skjønt så vil PH synke og KH stige om jeg begynner tilsette CO². Jeg har planter, men dem vokser omtrent ikke i hele tatt. Det finnes andre ting jeg også må gjøre som f.eks gi dem mere næring.

Men må jeg tilføre CO² for at plantene skal kunne generere nok O² til fisken ? eller bør det holde uten CO² tilførsel ?

Jeg ser ingen bobler komme fra noen planter her. Ellers er dem vel fine og grønne, bortsett fra en lang en i hjørne som er litt svart ytterst på de nederste bladene, men helt i toppen er den fin.

Kanskje jeg må bytte lysrør også
Da kan nok ikke jeg svare deg Har så lite peil da det gjelder dette, men regner med at disse som kan det svarer senere da dem kommer på
Hvis ikke så vet jeg at ett par på akvariekjeller'n og webzoo har peil ang planter så om du ikke skulle få svar eller gidde å lese disse ørten hundre sidene om dette her inne så ring til dem
Takk likevell. Blir en tur til akvariekjellern idag så får spørre da
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap