Fisken min ligger opp ned og er helt hoven.

De to andre jeg har er helt fine, men denne ligger opp ned og puster for livet. Den er også helt hoven. Hva skal jeg gjøre?
Avlive den er vel det beste.
Finnes ingenting jeg kan gjøre? Veldig synd å avlive den da jeg har hatt den i bare 1,5 uke..
Ligger den sånn er det intet annet å gjøre.
Bedre for fisken å dø av en skarp kniv som kutter hodet framfor å pines i hjel. Den kommer ikke til å bli frisk.

Dersom du satte opp akvariet med vann for en og en halv uke siden, så må du forhindre at de andre også dør. Du må bytte vann jevnlig. Ikke alt, men ca 1/3 av vannet kanskje annenhver dag. Har du lest noen av artiklene over om innkjøring?

Dette er ikke gøy, men det er lett å gjøre tabber når man starter opp....
Den døde nå, så jeg slapp å avlive den. Meget synd. Satte opp akvariumet for 2 uker siden, og fikk fisk 3-4 dager etterpå. Ble anbefalt å gjøre dette i dyrebutikken. Skal lese om innkjøring her på forumet så satser jeg på at det går bedre fremover Ellers takk for hjelpen!
Forresten, er det store sjangser for at mine to andre også kan bli syke? Er så kjedelig med sykdom i akvariumet..
Ettersom du bare har hatt akvariumet oppe i 2 uker så er det vanlig at vannverdiene ikke er der dem skal være. Det tar lang tid før bakteriekulturen i filtret bygges opp.
Vil nok kanskje tro at det ikke er sykdom du har i karet, men forgiftning pga filtret ikke er kjørt inn.
Bytt ca 40% vann annen hver dag og mål no2 minst 1 gang om dagen.
Utifra bilde ser det ut som det er sort neontetra du har og disse er stimfisker.
Man bør minst ha 6stk og disse krever nok litt større akvarium enn 15l. Disse bør minst ha 60l.
15l er rett og slett for lite til fisker. Snegler og reker går greit i disse små akvariumene.

Om du klikker på KUNNSKAP og inn på fiskebasen så kan du jo evt søke litt rundt på div fisker og finne ut hva dem trenger av både vannverdier, plass. Ellers står det mye nyttig info her.
Vannverdiene var ok da det ble sjekket sist for 1,5uke siden, men det kan selvfølgelig ha endret seg.. Har en 40L akvarium og tenkte å kjøpe flere av neontetra imorgen. Skal også høre med dyrebutikken hva de anbefaler videre. Denne forgiftningen, kan den være veldig farlig for min andre neontetra og min lille ancistrus?
Her er det bilde av mitt 40liters akvarium
Du bør ikke kjøpe flere fisk. La karet stå som det er, det som kan hende er at du bare kjøper mer "død" fisk. La det stå i 3 - 4 uker helst, før du putter mer fisk oppi.
Et 40l akvarie er ikke mye for fiskene å svømme i heller. Passer bedre for reker og snegler.
Neontetra er en stimfisk og vil trives best i en stim, og da vil det også være en selvfølge at disse trenger litt plass å svømme på. Minimum akvariestørrelse er 60l, det betyr ikke at det er bra for dem å svømme rundt i 60 liters akvarie. En fisk som Neontetra vil foretrekke en langt akvarie hvor de kan svømme litt, ikke bare rundt i ring.

*Edit*

Anubiasen din vil nok foretrekke å få litt av grusen bort fra hovedroten sin, ellers vil den med tiden død bort for deg
Mener du planten foran til høyre?

*edit* fjernet litt av steinene bort fra roten nå!
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap