Hvilke fisk i 40 liters kar med malawi forhold?

Hei!

Jeg har et 40liters akvarium jeg tenkte å fylle opp igjen. Tidligere var det for det meste guppyer jeg hadde.

Har sett litt på bilder av andre sine akvarier, og har falt helt for hvordan malawi karene ser ut. Så kunne tenke meg å innrede det etter det. Lys sand, stener med litt huler osv og få planter. Synes disse er veldig lyse og fine La ved et par bilder som jeg fant på google som eksempel, men mitt blir jo en mindre utgave.

Hvilke fisk kan jeg i disse forholdene i et såppas lite akvarium?

Synes Malawi og Lamprologus speciosus er utrolig fine, men mitt kar blir vel for lite de..

Håper på svar
Til Malawi er det alt for lite, så det går ikke.

Men i Tangayika finnes verdens minste ciklide art; Neolamprologus multifasciatus. Det er en sneglehusleker og trenger ikke store plassen. Ha mange tomme sneglehus i akvariet og de vil yngle villig. Har selv hatt dem tidligere i en 49 liter.

Ellers finnes det mange forskjellige levendefødene arter som kan gå i så små akvarier.
Neolamprologus multifasciatus likte jeg veldig godt!

Hvis jeg kan ha dvergciklider i dette karet vil jeg gjerne ha det, synes de er så sjarmerende. Men jeg søkte i basen, og det sto også at Lamprologus speciosus var mulig å ha i et 40 liter. Er det mulig å ha et par hver av disse sammen? Eller blir det for lite?

Du bør ikke ha flere enn en art i et så lite akvarie.
Okei, da blir det Neolamprologus multifasciatus som du foreslo

Går det bra med kun en hunn og en hann, eller burde jeg ha en ekstra hunn?

Lurte også på om det er mulig å ha steinhuler istede for skjell? Evnt noen få skjell i tilegg til steinhulene.
Dette er koloni fisk, så du kan ha flere. Det kan være like mange av vært kjønn.

Du bør ha noen sneglehus. Siden det er dette som er deres naturlige habitat hvor de gjemmer seg og legger egg. Har du ikke, kan du gå på butikken og kjøpe hvitløksgratinerete snegler. Da får du en god forrett/middag og sneglehusene får du på kjøpet. Bare husk og spyl de godt i vann i varmt vann før du putter dem i akvariet. Disse sneglene er egentlig land snegler, men de fungerer like fint som snegler fra vann.
Ja, ok. På dyrebutikken sa de jeg kun kunne ha en hann, siden de var så aggressive under lek. Men hun blånektet også at det var en ciklideart, det var en Tangayika art, men det er jo forsåvidt rett det også.

Da har hun tydeligvis ikke greie på hva hun snakker om.
Når du spør dama i butikken om de har dvergciklider, hun begynner å vise deg dvergciklider og du gir henne lappen hvor det står "Lamprologus speciosus, Neolamprologus multifasciatus", og hun sier "Åja, Tangayika ja!", så blånekter hun ikke på at det er en ciklide.
Det er ofte slik i kjøpesenter dyrebutikker. De har ikke så veldig greie på fisk. Men de har så mye annet de og må kunne, så en kan ikke helt bebreide dem. Derfor er det viktig og finne ut litt på egenhånd før man går til innkjøp av fisk.
Haust: Nei, men hun sa det ikke var en ciklide art, men en Tangayika art Jeg ble usikker selv da hun sa det, og jeg sa jeg hadde lest det på akvaforum, men hun sa det ikke stemte. Lurte på om jeg hadde blandet en annen art eller noe, så dobbelt skjekket når jeg kom hjem.

Roy Fredrik: Tusen takk for mye nyttig informasjon du har gitt meg
Bare hyggelig.

Hvis hun ikke vet Tanganyika er en sjø og en ciklide er en type fisk, trenger hun og lære litt. Du kan jo fortelle dama på butikken om det er noe mer hun lurer på kan hun bare kontakte meg. Jeg har avlet opp flere tusen afrikanske ciklider og andre typer fisk, så litt kan jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap