Hvor mye sand skal det være i 200l akvarium?

Tenkte å kjøpe biltema sand art 17-5427 til å bruke i mitt akvarie på 200l.
Lurer på hvor mangen sekker det går og hvor mye sand det skal være ?

Har også en stor Ancistrus Algespiser den er ca 15-20 cm , denne gjemmer seg inne i hulen hele tiden, er dette normalt? Skal ikke denne fisken gjøre akvarie rent på bunnen ?

Har det noe med at fargen på bunnen er for lys ? eller hvordan trives denne fiksen best?

Jeg brukte en 17-liters sekk i mitt 110-liters akvarium, så to sekker holder nok for deg. En ancistrus skal ikke gjøre akvariet rent på bunnen. Det som er normalt er at den spiser alger på glasset, stener og røtter. Noen er mer sky enn andre, og kommer mest frem når lyset er av. Selv om en ancistrus spiser alger er det viktig at du også gir den mat i form av tabletter eller grønsaker (agurk, erter etc).
Tror jeg ville prøvd med én sekk først. Blir det for lite, er det lett å ha i mer.

Og det er bedre med for lite enn for mye. Det verste som skjer hvis du har for lite, er at deler av bunnen blir bar og det ser stygt ut. Det verste som skjer hvis du har for mye, er at du får anaerob nedbrytning av avfallsstoffer nederst i bunnlaget, og du risikerer å forgifte vannet.

I tillegg antar jeg at du vil har plass til mest mulig vann i karet.

Ancistrus eter forresten alger og annen biofilm av glasset, røtter, steiner, og andre harde overflater. Den roter ikke så mye nede i bunnen.
Til en 200 liter går det ca. en og en halv sekk biltemasand.

Tips:
Hvis du skrår sanden oppover - bakover, og har store planter/røtter bakerst og små planter og annet foran i karet, får du litt dybdeeffekt. Karet virker dypere enn det er...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap