Fluval shrimp stratum

Hei

Skal nå til å starte opp akvariet igjen etter ett lite opphold.
Har da fått ett bunnsubtrat som heter Fluval Shrimp Stratum.
Dette skal visst være optimalt både for rekehold og plantevekst.

Det står at man ikke bør ha gravende fisk i dette bunnsubtratet
Skal i starten ha planter og reker i dette karet, men kunne også tenkt meg noen fisk med tiden.

Hvilke type fisk kan jeg da ha som ikke graver, og som ikke spiser reker ?

Hvilke vannparametre har du? Hvor stor er tanken? Temperatur?
Tanken er 60 ltr, vannverdier er følgende :

Ph : 7,2-7,5
Gh : 5-6
Kh : 3
Temperatur : 26 Celsius

Bunnsubstrat : Fluval shrimp stratum

Planter : Anubias og algeball/moseball
+ steiner
Fisker som funker helt fint med reker. Nå er ph'n din litt høy og du burde senke den bitte litt iallefall.
Moskito Rasbora

Dvergrasbora

Boraras merah

Miniatyrrasbora

Har selv Moskito med reker og har ikke merket at jeg har mistet noen.
Cathy
Fisker som funker helt fint med reker. Nå er ph'n din litt høy og du burde senke den bitte litt iallefall. [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] [URLBLOCK4] Har selv Moskito med reker og har ikke merket at jeg har mistet noen.

Hva med Lampeøyekilli ? Går de sammen med reker ? Og kan jeg evt ha både Moskito Raspora og Lampeøyekilli sammen ?

Har nettopp fyllt i akvariet, så det er tidlige målinger etter knapt 1 time.
Og substratet fra fluval shrimp skal også fungere som en ph nedsetter. Det vil si at det kan bli noe surere vann alà Ph 6,5.
Killier spiser reker så det er ikke lurt å ha sammen
Om du nettopp har fylt akvariumet så bør du vente minst 4-6 uker før du fyller på med både reker og fisk. Om du får tak i filtguffe så går det seff kjappere.

Om du bruker en del røtter, catapappa/eikeblader så vil du fint klare å senke ph'n istedenfor å bruke ph-.
En stim med 10-15 dvergrasbora passer utmerket, og er flott å se på.
Otocinclus passer kanskje også.
Fisk og reker
Finnes en masse små fisk som går fint med reker. Men erfaringsvis så tar fisken både reker som er i hamskiftet, samt mye eller all yngel. De fleste reker trives godt i litt hardere vann og ikke minst en høy KH. Reker er generelt ganske skjøre mot svingninger, så en god carbon buffer i vannet er da viktig. Ellers er det viktig med, rikelig med sten, røtter og planter. Mose er de helt ville etter, det og algeballer
Kan nevnes at Fluval soilen ikke er særlig rekevennlig til sarte rekesorter som f.eks Biereker. Dette er langt fra en optimal rekesoil. Selv kirsebærreker kan ta kvelden av dette bunnlaget.

Uansett, slik soil krever daglige vannbytter over flere uker før man setter inn reker pga ekstreme svingninger i vannverdier i oppstarten.

EbiGold og Akadama soil er mye bedre sammenlignet med Fluval sin.
Lars Jamne
Kan nevnes at Fluval soilen ikke er særlig rekevennlig til sarte rekesorter som f.eks Biereker. Dette er langt fra en optimal rekesoil. Selv kirsebærreker kan ta kvelden av dette bunnlaget. Uansett, slik soil krever daglige vannbytter over flere uker før man setter inn reker pga ekstreme svingninger i vannverdier i oppstarten. EbiGold og Akadama soil er mye bedre sammenlignet med Fluval sin.

Pokker til greier da !!!!! Takk for tilbakemelding. Om dette stemmer, så har jeg i alle fall en høne å plukke med butikken som solgte meg dette. Er det siste "hete" på markedet som skulle være så utrolig bra og tilpasset til reker og plantevekst...
Det er jo til og med bilde av Biereker utenpå pakken...
Og nå som jeg har satt i gang akvarie og alt med planter, bunnlag, steiner og diverse.

Bunnsubstratet heter jo også Fluval Shrimp Stratum
Teksten på pakken er som følger også :

Directions
Gently rinse Fluval Stratum in a large colander or similar device without agitating the substrate to remove fine dust particles. Place the contents required into an empty aquarium. Place a dish or something similar on top of Fluval Shrimp Stratum when filling the aquarium to minimize disruption of the substrate. It may take several hours before aquarium water becomes clear. Temporary turbidity is safe for shrimp.

Caution: Do not stir the stratum. Do not mix with other gravels. Handle the granules with care when changing water.

Important: When performing partial water changes avoid excess turbulence of this substrate with a gravel washer. This substrate is not intended for use with fish that would actively dig and move it about the aquarium - Not for use with fish such as many African and Central American Cichlids or goldfish and koi. This product is not for use in marine or brackish water aquariums.

Use a Recommended depth of 1.18" to 1.57" of Fluval Shrimp Stratum.

General Information
Fluval Shrimp Stratum is the ideal substrate for shrimp and planted aquariums, featuring a light non-compacting porous structure. Its ideal properties as an aquarium substrate are highly beneficial to nitrifying bacteria, which rapidly colonize the vast porous surface, providing optimal water quality for shrimp.

This ideal bottom substrate will provide newborn shrimp with the ideal refuge, allowing them to escape predation until they are large enough to emerge. Plants flourish as their roots easily spread and take advantage of available nutrients. The use of plant fertilizer tabs will ensure a full complement of essential macro and micronutrients.

The inherent properties of Fluval Shrimp Stratum will help support a neutral to slightly acidic pH, ideal for most shrimp and plant species. This highly attractive substrate will not discolor water and helps to control organic discoloration usually present when natural driftwood is used.

Snakker vi om det samme bunnsubstratet her eller ?
Det er nok samme soil ja, det er ingen seriøse rekeoppdrettere som bruker denne soilen. Ved litt søking på diverse reke forum så ser man mange eksempler på folk som har mistet reker i store antall ved bruk av Fluval Stratum. De fleste butikker har liten erfaring med reker og stoler på leverandørene sine, de fleste er heller ikke klar over ar bruk av soil gjerne lrever 6-8 uker med daglige vannbytter før soilen har stabilisert seg. Jo mindre kar jo større svingninger.
Lars Jamne
Det er nok samme soil ja, det er ingen seriøse rekeoppdrettere som bruker denne soilen. Ved litt søking på diverse reke forum så ser man mange eksempler på folk som har mistet reker i store antall ved bruk av Fluval Stratum. De fleste butikker har liten erfaring med reker og stoler på leverandørene sine, de fleste er heller ikke klar over ar bruk av soil gjerne lrever 6-8 uker med daglige vannbytter før soilen har stabilisert seg. Jo mindre kar jo større svingninger.

Takk for at du tok deg tid til å svare... Jeg burde kanskje sjekket opp i forveien før jeg kjøpte dette. Men var på vei til å kjøpe noe helt annet da denne "selgeren" var så påståelig på dette "fantastiske" produktet. Så da måtte jeg jo selvfølgelig ha det. Har søkt opp på Google og sett en del negative tilbakemeldinger nå...

Så dette skal jeg ta opp med selger. Man kan jo ikke promotere ett produkt som jobber mot sin hensikt. Selgere er værste sort. Når man i villede tror at man snakker med fagfolk i butikken.

Igjen takk
Etter mer søk på nettet har jeg sett at det er like mye positivt og suksess historier om denne soilen, som det er negative historier. Har også snakket med aktuell butikk som solgte meg denne soilen, hvor jeg har handlet en del før også. Om det blir noe slags uforklarelig massedød av reker og diverse så vil dem kompensere for dette.

Og da får jeg sjans til å bygge opp en egen mening om dette bunnsubstratet.
Jeg er tilfreds med tilbakemelding og service, så får vi se når vi endelig tilfører liv i tanken

Fikk også med to store poser med filtergugge fra ett velinnkjørt akvarie.
Men avventer enda 2-3 uker før innsettelse av reker/fisk. kose meg litt med innredning og diverse først. Foreløpig innhold :

2stk anubias
1stk moseball
2stk javabregne
Klippestein og andre steiner
Stratum
Moha
Fikk også med to store poser med filtergugge fra ett velinnkjørt akvarie. Men avventer enda 2-3 uker før innsettelse av reker/fisk. kose meg litt med innredning og diverse først. Foreløpig innhold : 2stk anubias 1stk moseball 2stk javabregne Klippestein og andre steiner

Hold gjerne oppdatert på hvordan stratumet fungerer for deg. Holder selv på med oppdrett av reker, og har selv lenge vurdert og prøve denne substraten.
Det eneste jeg vet og har hørt av dem som bruker det, er at det fungerer lite opptimalt for stort sett all fisk, men litt delte meninger angående reker.
Spennende.
Jeg tester ut og holder deg oppdatert
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap