Hvilke fisk & skalldyr i lag?

Har hatt akvarium et halvt år nå, og lært og funnet ut mye. Har hatt lyst og ha reker, snegler,musling og fisk sammen. Men har funnet ut at ikke alt som funker.
Vil jo så klart ha mest mulig harmoni i akvariet. Dette er en 110 l.

Det jeg tenkte var at dette kunne bli en informativ tråd for de som vil ha litt forskjellige arter i akvariet.
Hva er erfaringene til folk? Har du en sammensetning som funker hos deg?
Jeg har funnet ut at Ciklider ikke er noen vits sammen med dyre,spesielle snegler for de napper i dem.
Gullfisk, sverddrager,maller,elefant snegl, gul eplesnegl, en glassreke og muslinger hos meg i dag går sammen.
Har i tillegg 2 sommerfugl ciklider, som er de eneste cilkidene jeg har hatt som ikke plager skalldyrene nevneverdig. Sajica cilkide vil gjerne ha snegl til middag og nappet i elefant sneglene så ofte at de ikke fikk kommet seg ut for å spise.

Gabonreke har jeg lurt på om en en grei reke da den virker ganske stor.
Har du erfaring med skalldyr og fisk som man kan ha sammen?

Kom med innspill.
Har hatt mange levendeføder-arter sammen med reker (Neocaridina-arter) og snegler (Eplesnegler, sandsnegler og alle de pestsnegler som finnes) med stort hell.

Xiphophorus hellerii, X. maculatus, X. milleri, Poecilia sphenops, P. reticulata og P. wingei gikk helt fint, mens Poecilia salvatoris knakk koden og niblet på lokket til de store sneglene, da ble de enkle å høste. Ameca splendens og Limia perugiae gikk også helt fint.

Alle disse forsynte seg sikkert med en og annen uforsiktig rekesnik, men med mange gode gjemmeplasser i karene klarte mange nok brasene til at jeg ikke merket det...
Gabonreke+ fisk
Hei, jeg har 4 gabonreker, 3 viftereker og masse småreker i en fluval edge 46 liter. sammen med disse 4 har jeg følgende fisk som passer kjempebra.
1 kampfisk
2 glassmaller
en siamesisk algespiser
1 kinesisk algespiser
hadde tidligere 5 neontetra , men måtte kvitte meg med dem fordi de nappet på kampfisken.
Hadde kampfisk med indisk kloreke og min kampfisk var meget så hissig mot den. Så jeg tror det er veldig opp og ned ang kampfisker. Ellers har jeg også hatt sommerfugl ciklider sammen med reker og det ble middag for mine. Det finnes jo mange fine rasboras arter som passer med små reker iallefall. Om du har en litt stor fin stim av disse sammen med reker og snegler så er det iallefall pent og harmonisk å se på.
Selv har jeg moskito rasbora med reker.

Olaf: Du har altfor lite akvarium til å ha glassmaller, siamesisk algespiser og kinesisk algespiser. Disse er også stim fisker så man skal ha minst 5-6 av hver art. Disse vil ikke ha det noe godt i en liten 46l så du burde heller skaffe seg noen som egner seg til den str akvarium du har. Det finnes veldig mye fine fisker som passer perfekt i 46l
Så gøy.
Artig og lese og lære fra dere. Jeg har for for noen dager siden prøvd og lagt et hav skjell (vasket det først) i akvariet for at snegler og muslinger skal få kalk. tenkte det kunne være lurt.¨Kan jo være jeg gjør noe dumt, men...
Jeg har hatt kirsebærreker og rødmunnstetra og vinkeltetra sammen. Det gikk ikke så bra. Eller, dvs, rekene var heldigvis raske nok men disse to fiskene regelrett stupte etter de.

Men jeg har nå kirsebærreker og dronningrasbora sammen og det går virkelig bra. Det kan godt hende de spiser de aller minste, men ikke så jeg har sett det ihvertfall. Og store, fullvoksne og også ganske små reker svømmer trygt rett inn i dronningrasborastimen. Ganske pussig å se på egentlig. Nå skal det sies at noen av de største rekene er jo omtrent like stor som en dronningrasbora, så det kan vel være litt skummelt å legge seg ut med ei reke, hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap