Alger gror i slage til pumpen og andre spørsmål!

Har en utvendig pumpe (Eheim) til mitt akvarie på 200liter.
Det er ca 2 uker siden jeg fikk denne, i dag var den blitt tett av alger o.l.
Synes dette var litt vel fort etter som hun damen i Dyrebutikken var denne pumpen beregnet til 200-250 l.

Har også merket at inni i slagene til og fra pumpe er grodd med alger.


Hva skyldes dette?

For mye fisk ?
For mye plantevekst ?


Har ca 30 fisk, 2 Scalare, 6 neon tetra osv.


Synes også at pumpen resirkulerer vannet, dårlig strøm.
kan jeg plassere Sugeslagen lengre ned i akvarie ? Nå står den ca 10 cm fra bunn.

Utgående vann, skal dette gå oppå vannflaten , eller peke nedover mot bunn for å få mest mulig støm i vannet?



Utløpet bør stilles slik at det skaper god bevegelse i overflata, så du får best mulig gassutveksling. Mindre CO2 og mer O2. Mye nitrat i vannet? Bytte vann oftere?
Lyset på i 12 timer? Gå ned til for eksempel 9? En innvendig pumpe i tillegg kanskje...
Algeproblemer kan være noe vanskelige å analysere.
Er en Eheim opgitt til 200 liters kar, så holder den til de, med mindre en har mer fisk enn vann :P
Mangel på hurtigvoksende planter, dårlig lys (og dermed dårlig plantevekst), sollys som sliper til karet, for lang lystid, overforing,dårlige vannskifterutiner, høyt næringsinnhold i kranvannet. årsakene kan være så mangt.
To uker er i alle fall alt for tidlig for en utvendig pumpe å gå tett.
Jeg sverger til UV-filter for å få orden på slike alger, så får en litt mer ro til å stabilisere/rette opp de andre parameterene. Samtidig holdes vannet krystallklart.

http://www.eheim.com/en_GB/products/technology/uv-sterilizer/reeflexuv

http://zooutstyr.no/butikk/product_info.php?products_id=1185&osCsid=ccae7505a80bc5542dcf8b072ec6585d



Takk for mye god info.

Jeg tror jeg er litt slørvete med lyset, slår på lyset når jeg står opp og slår det av når jeg legger meg .. så det er ofte over 9 timer

En annen er ting er foring, ja, vel. jeg gir vel 2 trykk på den matbeholderen, og ser det detter mye ned på bunnen.

Sollys, ja, har vinduer mot akvarie, men er ikke mørke gardiner, så solen kommer nok igjennom.

Har tatt Ph test og den er veldig bra.

Må nok stille mer på pumpen, slik at det blir mer bevelse i vannet.

Jeg sliter med det samme, teit om man må rense slangene og alt så ofte. Da er noe av hele vitsen borte synes jeg.. Tenkte å prøve UV-filter da jeg ikke kan finne noen annen grunn til at det blir så mye alger (for øyeblikket)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap