Malawi kar

Hei.
Jeg skal muligens kjøpe meg en brukt 300 l ++. Denne gangen har jeg tenkt på og sette opp et malawi kar. Jeg kan INGENTING om dette og prøver også og google i ny og ne. Trenger hjelp fra erfarne malawi folk.
Skal malawi kar ha salt i vannet? Hvilke renholdsarbeidere kan man ha i? Er i tvil på om pansermaller og ancistrius kan være med her. Praktbotia, kan de være med i karet?

Setter pris på svar. Husk jeg har ingen erfaring med malawi og er ellers bare en 2 måneder gammel akvarist.

Setter pris på svar. Husk jeg har ingen erfaring med malawi og er ellers bare en 2 måneder gammel akvarist. Som dere skjønner har liter syken meldt seg.
Hva du må tilsette avhenger av hva verdiene dine er fra kranen?
Som algespisere ser jeg mange velger ancistrus som "renholdere"
Pansermaller må du ikke fine på å ha i ett Malawikar , da disse krever en helt annen ph verdi i karet.

Søk på african cichlid hub (Google) og registrer deg der. Masse info og hjelp å hente
Det er viktig å planlegge dette godt.
Går det galt får du kjedelige opplevelser med fisker som tar livet av hverandre eller dør av andre grunner - raskt.

Først: Det er viktig å ha stort nok akvarie med Malawi og du begynner med å anslå 300 liter ++: Selv har jeg et på 430 og det bør helst være såpass. Årsaken er at fiskene har en tendens til å jage hverandre. Det er ikke så mye litrene det er snakk om, men spesielt bredde ganger lengde. Fiskene er knyttet til steiner (dersom du skal velge mbunas, som de fleste gjør). 325 liter er også ok, men mye mindre enn dette vil nok føles litt knapt.

Mine erfaringer er at om du har stort nok akvarie, og i tillegg har god filtrering, så er det kun vannbyttene som gjenstår. 1/4 ukentlig. Samt å motstå fristelsen til å fylle opp akvariet med alt for mange forskjellige fisk for raskt. Tenk gjennom økonomi. God filtrering koster, og trenger tid.

Hva er årsaken til at du vil ha Malawi? Er det fargene? Atferden?
Søk på youtube for å se videoer, sett deg deretter inn i ulike arter på kunnskapsbasen, søk evt på latinsk navn og les artikler/beskrivelser på engelsk og svensk + +. Du kan også låne/kjøpe bøker om Malawiciklider.

Når du har begynt å se deg ut hvilke arter du vil ha, så må du tenke artssammensetning. Mange anbefaler heller større grupper av samme art framfor alt for mange arter. Med et akvarie på 300 + + så stiller du ganske fritt.

Husk innkjøring. Akvariet skal gå en stund uten fisk før du begynner å putte oppi fisker. Hvis ikke kan fiskene dø som følge av avfallsprodukter som stammer fra fiskenes urin.... Du har tid til å tenke deg om, og det vil ta en stund før du får fisk. Ideellt sett skaffer du deg et brukt akvarie og setter det opp. Så drar du på ferie. Når du kommer hjem er det kanskje på tide å tilsette fisk.

Flere har ancistruser som renholdsarbeidere, noe annet bør du etter min mening unngå. Husk at du skal bytte vann så ofte at det ikke blir så mye næringsstoffer for algene. Dette medfører best mulig trivsel for fiskene. Et annet stalltips er å sette akvariet i et rom uten dagslys. Gjerne i en kjellerstue eller en gang... Aller helst ikke i direkte sollys. Det er få planter som kan trives godt sammen med Malawier.
Aiai.. african cichlid hub.. nyttig info. Takk
Masse nyttig info. takker og bukker. Hvorfor malawi? Er nok fordi pga fargene, ja. Også har jeg fått en forkjærlighet for litt "smarte" fisk. "Vanlige" cilkider er også et alternativ.Men har enda ikke bestemt meg, da.
Jeg skriver 300 ++ pga hun som selger akvariet jeg skal kjøpe har sagt d er ca 375 l. Har ikke vært og sett på det enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap