Hvilke fisker går sammen?

Hei, jeg har hatt akvarium før så jeg er ikke akkuratt nybegynner. Men jeg har fortsatt noen spørsmål. Jeg måtte desverre kaste det gamle akvariet pga. det var sprikker i det og var ikke tett lenger. Så nå har jeg ikke hatt akvarium på ca 1 år. Jeg hadde mange forskjellige typer fisk som var i karet (ikke alle på en gang, viss noen døde prøvde jeg med noen andre). Jeg hadde f. Eks :

Guppy
Ballong molly
Kulihål
Maller
Eplesnegler
Tigerbarber ( skal ikke ha det igjen for de laget bare trøbbel)
Pansermaller
Neon tetra
Og andre fiskearter som jeg ikke husker

Og nå har jeg snart tenkt å få et nytt akvarium på litt under 100 l. Så jeg lurte på hvilke fisk som passe sammen og er litt hardføre. Jeg vet jeg vill ha guppy for der er min favoritt fisk, er det kanskje noen andre levendefødende som passer sammen og er det andre fisker dere anbefaler?
Ville begynt med å sjekke PH i springen (la gjerne bøtta stå over natten først). Så kan du jo lete i fiskebasen på det grunnlaget.

Av levendefødere skulle jeg tro at både platy og molly kunne passet, gitt at PH-en er over 7, noe den vanligvis er. Neontetra vil helst ha lavere PH enn det, og mallene kan kreve så mangt.

Sikkert mye å hente fra de mange nybegynnertrådene her inne også. Vil dessuten anbefale å sjekke Finn og annonser her etter folk i nærområdet som selger/gir bort fisk, både fordi jeg er for å "ta over foreldreløs fisk", og fordi hjemmeoppdrettede fisk ofte er sunnere enn butikkfisk.

Disse er forøvrig også fine og effektive: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6381

Jeg har nå kommet igang med innkjøring og jeg trenger litt hjelp til hva fisk jeg skal velge.

Karet er 110l
Ph: 7,0-7,5
Gh:4

Jeg elsker levendefødende spesielt guppy, men vet at de liker hardt vann og jeg har bløtt, men siden jeg hadde guppy før og jeg ikke har flyttet så vannet er det samme, er det en mulighet for at guppy vil leve i akvariet mitt da??

Jeg har også tenkt på å øke gh med gh pulver, men det er to typer GH eller GH/TH jeg forstår ikke helt forskjellen.

Men jeg er motakelig for råd om fisker dere liker og tror kan passe meg. Men som sagt hadde det vert gøy med noe som ynglet litt og ikke er for vanskelige å holde, OG JEG VIL HELST IKKE HA NOE (ELLER MAMMA ) SOM SPISER LEVENDE MAT!
Vi har guppy i nesten nøyaktig de verdiene du beskriver (gh mellom 4 og 7)
Har lest en del på utenlandske sider også, og gjennomgangstonen er at om fisken er avlet i lavere Gh tåler den det fint, pluss at guppy er en svært tilpasningsdyktig fisk.
Vår Gh fra krana varierer mellom 0 og 2, og vi bruker Gh/Th+ fra Noraq for å heve den i guppyakvariet.
De har også noe som heter Gh-salt som også kan brukes, les litt om forskjellene her:

http://www.noraq.com/noraq/default.asp?main=produktinfo&news=off.

Aldri sett noe tegn til stress/ mistrivsel, unntatt èn gang Gh'en var omtrent på null, helt i starten.
Imidlertid har vi hatt vanskelig for å få tak i friske fisker fra forhandler, gjelder å plukke med omhu
Vi bruker heller ikke levendefòr, vi varierer mellom flakfòr og noen små pellets med høyt proteininnhold, samt avskallede artemiaegg (bløtlagte om det er yngel i akvariet), veldig poppis.

Har hørt at honninggurami går fint med guppy, her i huset blir det å satse på snegler og reker, så snart vi blir kvitt praktbotiaene vi blei lurt til å kjøpe (dårlig kombo!)
Lykke til!
Kuhli-ål og pansermaller er også trivelige, hardføre fisk. En (ørliten) advarsel: Guppy kan bli et problem hvis de får yngle fritt, selv om de jo er morsomme og pene. Kan fort bli sild i tønne.
Bare et alternativt fisketips. 1 par palettciklider. Disse er 100 ganger mere interesante å følge med på en levende fødere.Også veldig lette å få yngel på og en perfekt inngang til "ciklideverden". De på butikken burde være istand til å hjelpe deg å finne et par/potensielt par. Til disse kan du ha en ancistrus som algespiser eller om du har problemer med alger en trio med små siamesiske algespisere eller en kinesisk algespiser. Som stimfisk kan du velge og vrake men hold deg helt til en sort. Kanskje kardinaltetra er noe for deg? Ikke stress så mye med andre vannverdier en nitritt og nitrat. Det viktigste er jevne verdier hvilket du best får med å bare bruke vannet fra springen. Alle disse fiskene er uansett aller mest sannsynlig opdrettsfisk som er drettet i vann som er.... tja, ikke sånn som der de kommer fra ii naturen. Og de har heller ingen som helst problemer med å tilpasse sec de verdiene du snakket om. Du kan tenke deg når de fleste fiskene uansett blir drettet i asia (Thailand etc..) så gjøres ikke dette under helt"naturlige" forhold. Tenk deg temperaturen til gullfisk feks. Trokke den holder 10° der...
Men palettciklider til et kar på under 100 l, sammen med annen fisk? Jeg er enig i prinsippet - guppyer er ikke de festligste - men de jaget det som var av stimfisk og annet i min 180 l da de ble verpesyke. Pene og sånn, men virkelig?
oh yes. Alle ciklider vil jage når de er verpesyke. 110 L er helt fint. (Synes jeg...) Velprøvd sammensetning av mange andre som har fått det til helt fint, uten større problemer. Forsvar av territoriet er jo endel (en liten del) av alt actionet som følger med ciklider, og gjør de bare SÅ verd å prøve ut.
Ja det hadde vert gøy med noe nytt som ciklider men går de med de andre som jeg har tenkt på?

Malle (Ancistrus)
Otto
Guppy
Indisk kloreke eller jeger snegler (for å ta pestsneglene mine)


Jeg liker ikke så godt tetraer så er det eventuelt andre små stimfisker?

Eller må jeg ha ciklider i stede for guppy?
Maren Øyjord Rødne
Eller må jeg ha ciklider i stede for guppy?


Du sier jo at du elsker guppy og levendefødere i starten på tråden, så jeg ville gått for de hvis jeg var deg. Selv om enkelte andre synes de er kjedelige kan det jo være din favorittfisk for det! Andre har ciklider som favoritt.. Ciklider og guppy sammen er nok ikke den beste kombinasjonen.

Lykke til!
Hør, hør. Selv syns jeg forøvrig at scalare går gasnke bra sammen med guppy - de holder bestanden sånn passelig i sjakk også, når de blir store nok.
For all del. Som sagt; bare et alternativt tips. Lykke til uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap