Trenger hjelp!!!

Jeg er ikke nybegynner med akvarie, men er en stund siden jeg har hatt akvarie nå. Så jeg trenger noen råd og noen som kan svare på spørsmålene mine. jeg har tenkt å kjøpe meg et Juwel Record 800. Før da jeg hadde akvarie sa de på dyrebutikken at det var noe jeg bare måtte ha i akvariet. Det var akvariesalt, og noe blått vann som vi tok i når vi byttet vann. Jeg vet nå at det med akvariesaltet bare er tull men den blå vesken som jeg ikke husker hva var eller hva heter vet jeg ikke om er nødvendig. Vet dere om det er det. Og de dråpetestene er de dyre og er det bare til engangsbruk eller kan man bruke det flere ganger??
Det "blå vannet" er antagelig Aquasafe. Det er et vannforbedringsmiddel som fjerner klor-forbindelser og tungmetaller fra vannet. Her i Norge har vi stort sett veldig bra vann, med lite av disse stoffene...ihvertfall de som har kommunalt vann. Klor kan dog forekomme i perioder, men dette kan enkelt luftes ut ved at man lar byttevannet stå med lufting over natten. Så det blir et personlig valg om du bruker eller ikke.

Dråpetestene koster selvfølgelig mer enn papirstrips-tester, men er mye bedre. Kjøp dem på nettet, dette er mye billigere enn i dyrebutikk. Personlig anbefaler jeg JBL sine tester. Hvor lenge de varer kommer helt an på hvor ofte du måler...man måler opp akvarievann og drypper i dråper etter bruksanvisningen. Så et sett kan holde flere måneder.
Jeg synes det er så vanskelig dette med dyrebutikker.

Bakteriekulturer når salmi gjør samme nytten
Dyrt akvariesalt når havsalt gjør samme nytten
Dyre co2 anlegg når farris gjør samme nytten

Siste er temmelig sprikende svar om brakkvanns mollyene mine trives eller ikke i ferskvanns akvariet mitt. Må si at jeg er veldig usikker og til tider har følt meg lurt.

Hva med Tetra vital, Esha Optima og andre "general tonic" produkter som skal gi fiskene mine stålhelse.

Hva med sand til 30 kroner per kg? Hva er galt med sanden og steinene og røttene som ligger i den bekken som renner forbi bak huset? Koker man det så sier hodet mitt at det går bra 99 av 100 ganger.
Limbeck : Var dette et slags hjertesukk, eller...? Hva har noe av dette med trådstarters spørsmål ...
Noen uttalelser jeg ikke helt skjønte. Blir litt rart å sammenligne farris med ordentlige CO2-anlegg, eller flaskebakterier med salmi.
Det er vel et hjertesukk, men det er jo innenfor temaet til trådstarter.

Salmi og bakteriekulturer kan ikke sammenlignes siden man ikke kan ha noe levende i akvariet mens man kjører det inn med salmi.
Limbeck
Salmi og bakteriekulturer kan ikke sammenlignes siden man ikke kan ha noe levende i akvariet mens man kjører det inn med salmi.

Salmi er bakterieMAT, og kan utmerket godt brukes (heller enn fisk !) selv om man tilsetter flaskebakterier. Det ene utelukker ikke det andre
Neida, men det har ikke noen hensikt. Bakteriene vil alltid være i vannet og dermed filteret i små mengder og "mater" du dem med salmi vil de formere seg veldig fort.
Jeg har brønn, fylt det opp med vann første gangen hadde jeg oppi den blåe vesken, ph, kh pulveret, etterdet har jeg ikke gjort noemer
Uten å bytte vann
Og fiskene lever godt de ca 15 mnd gammelt nå
Det jeg synes denne brangsjen mangler er uavhengige tester som kan komme objektive beskrivelser av produktene.
Limbeck
Det jeg synes denne brangsjen mangler er uavhengige tester som kan komme objektive beskrivelser av produktene.

Hvem skulle betale for det, da ?? Bransjen er ikke interessert i å legge ut for 'objektivitet', og de er vel eneste autoritet som fins.
Det jeg savner, er mer reell produktinformasjon når det gjelder all kjemien vi oppmuntres til å helle i akvariene våre...altså mer innholds-deklarasjoner. Ingen ville vel ta en medisin uten å vite innholdsstoffene, men akvarister tilbys alle slags heksebrygg som vi skal bruke uten å ane hva det inneholder. Til og med hudpleie-bransjen har blitt flinkere til dette...
Tja. Dyreverns organisasjoner kanskje?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap