- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Sølvhai
Sølvhai
Hei, min mor hun har så veldig lyst på sølvhai, hun synes de er så fine og fasinerenes , men jeg er ganske nybegynner i akvarium "sporten" så jeg aner ingen ting om sølvhai, og det gjør heller ikke min mor. Så derfor lurer jeg på:
Hvor stort kar må man ha for å kan ha sølvhai ??
Hvor store kan disse sølvhaiene bli ??
Hvor mange må de være sammen??
Og kan vi ha sølvhai når vi har et kar på 520/530 l ?
Og eventuelt, hvilke fisker går de sammen med ??
Mvh Ida
Hvor stort kar må man ha for å kan ha sølvhai ??
Hvor store kan disse sølvhaiene bli ??
Hvor mange må de være sammen??
Og kan vi ha sølvhai når vi har et kar på 520/530 l ?
Og eventuelt, hvilke fisker går de sammen med ??
Mvh Ida
Postet 13.07.13 kl 22:09
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5818
Sølvhaier vil gjerne ha 720 liter. Det var stort synes jeg
ser de vil ha ph på 6,5-7,5. Det var litt lite å gå på så du må skaffe deg en god dråpe test og følge med PH. Personlig anbefaler jeg jbl sine tester
De kan bli 35 cm ser jeg, men sånne tall er maks størrelse og er som regel uaktuelt i akvarium, men regn med at de blir store. De er vel av de fiskene som vokser etter hvor stort skulderrom den har.
klipp og lim:
Svært aktiv stimfisk som dermed også er noe plasskrevende. Bør holdes i grupper på minimum 5 individer, gjerne mange flere.
Krever stor svømmeplass for god trivsel. Godt beplantet akvarium som ikke går på bekostning av svømmeplass. Sølvhaien er stort sett fredelig, men med sin aktive svømming rundt i akvariet passer den dårlig sammen med roligere arter som lett blir stresset/forstyrret. Den hopper lett og dekkglass/heldekkende topp er en fordel. Fisken er kjent for å være skvetten og hopper gjerne ut av akvariet ved vannbytte.
Det 520 karet er bra tror jeg. Du kommer veldig langt der. Om alle blir veldig store så kan dere vurdere å gi bort noen når den tiden kommer. Eller kjøpe strørre kar
Angående stimen så anbefaler de 5 stk. Jeg liker å legge på litt der og si 8. Det er fremdeles ikke så mange oppi et 500 liters kar og det er alltid en mulighet for at noen individer blir mobbeoffer og får ikke spise og blir sykelig og dør (hater sånne ting)
En god kompis hadde selvhai. kan forhøre meg med han
Sølvhaier vil gjerne ha 720 liter. Det var stort synes jeg
ser de vil ha ph på 6,5-7,5. Det var litt lite å gå på så du må skaffe deg en god dråpe test og følge med PH. Personlig anbefaler jeg jbl sine tester
De kan bli 35 cm ser jeg, men sånne tall er maks størrelse og er som regel uaktuelt i akvarium, men regn med at de blir store. De er vel av de fiskene som vokser etter hvor stort skulderrom den har.
klipp og lim:
Svært aktiv stimfisk som dermed også er noe plasskrevende. Bør holdes i grupper på minimum 5 individer, gjerne mange flere.
Krever stor svømmeplass for god trivsel. Godt beplantet akvarium som ikke går på bekostning av svømmeplass. Sølvhaien er stort sett fredelig, men med sin aktive svømming rundt i akvariet passer den dårlig sammen med roligere arter som lett blir stresset/forstyrret. Den hopper lett og dekkglass/heldekkende topp er en fordel. Fisken er kjent for å være skvetten og hopper gjerne ut av akvariet ved vannbytte.
Det 520 karet er bra tror jeg. Du kommer veldig langt der. Om alle blir veldig store så kan dere vurdere å gi bort noen når den tiden kommer. Eller kjøpe strørre kar
Angående stimen så anbefaler de 5 stk. Jeg liker å legge på litt der og si 8. Det er fremdeles ikke så mange oppi et 500 liters kar og det er alltid en mulighet for at noen individer blir mobbeoffer og får ikke spise og blir sykelig og dør (hater sånne ting)
En god kompis hadde selvhai. kan forhøre meg med han
Postet 13.07.13 kl 22:53
Endret: 13.07.13 kl 23:08
En stim sølvhai på 5-6cm, som er standard zoo-størrelse, kan du fint ha i 222liter, 325liter....
Men får de stellet de skal ha så vokser de ut av det karet på under et år. Og på kanskje halvannet år så har de vokst ut av et 2meters-kar....
Stimfisk. Minimum 6-7stk etter min mening, helst fler.
Oppgis litt forskjellig max-størrelse. Fra 30 og kanskje helt opp til 40cm.
Mine gikk fredelig sammen med alt annet, Endlers-yngel på 1cm fikk svømme i fred. Men ingen garanti for at alle er like, naturlig nok
Men får de stellet de skal ha så vokser de ut av det karet på under et år. Og på kanskje halvannet år så har de vokst ut av et 2meters-kar....
Stimfisk. Minimum 6-7stk etter min mening, helst fler.
Oppgis litt forskjellig max-størrelse. Fra 30 og kanskje helt opp til 40cm.
Mine gikk fredelig sammen med alt annet, Endlers-yngel på 1cm fikk svømme i fred. Men ingen garanti for at alle er like, naturlig nok
Postet 13.07.13 kl 22:53
Etter min syltynne erfaring så er de "maks størrelsene" veldig optimistiske altså
Jeg elsker åler. Har både kuhlii, vær og panser ål. Panserålene mine er helt råe, på grensen til sexy.
I basen står det at panserål kan bli 90 cm. Etter min erfaring så er en stor panserål 35-40 cm. Så hvor man har sett panserål på 90 cm må ha vert i sine naturlige omgivelser.
Jeg elsker åler. Har både kuhlii, vær og panser ål. Panserålene mine er helt råe, på grensen til sexy.
I basen står det at panserål kan bli 90 cm. Etter min erfaring så er en stor panserål 35-40 cm. Så hvor man har sett panserål på 90 cm må ha vert i sine naturlige omgivelser.
Postet 13.07.13 kl 23:17
Postet 13.07.13 kl 23:24
Vel.. Svaret mitt er basert kun på egen erfaring. Stell de godt, og de vokser FORT! Halvannet år, så trenger de lengre plass enn 2 meter å svømme på. Da snakker vi brått STORT kar...
20-22cm i løpet av halvannet år, 3-400 (kanskje mer)gram i vekt. (35cm er absolutt ingen umulighet. 3-4år?)
ETT slag med halen og de har svømt hele lengden på 2 meter.
De færreste har stort nok kar til en stim med voksne sølvhai, problemet er derfor at mange synes de er så søte som små.
Ikke bare-bare å gi de bort når de har vokst seg for store heller.....
20-22cm i løpet av halvannet år, 3-400 (kanskje mer)gram i vekt. (35cm er absolutt ingen umulighet. 3-4år?)
ETT slag med halen og de har svømt hele lengden på 2 meter.
De færreste har stort nok kar til en stim med voksne sølvhai, problemet er derfor at mange synes de er så søte som små.
Ikke bare-bare å gi de bort når de har vokst seg for store heller.....
Postet 13.07.13 kl 23:46
LimbeckDet 520 karet er bra tror jeg. Du kommer veldig langt der. Om alle blir veldig store så kan dere vurdere å gi bort noen når den tiden kommer. Eller kjøpe strørre kar :)
Sånn relativt sett.... EN stor sølvhai trenger like lang svømmelengde som det 10 stk gjør.... Og samme bredden for å snu på seg.....
Postet 13.07.13 kl 23:49
Vel, om du har personlig erfaring med at sølvhaiene faktisk blir så store som basen påstår så er ikke 520 nok i lengden. Jeg har bare følelsen av at basen kommer med temmelig oppskrytte tall på størrelser. jeg har 5 panseråler i et kar på 1500 liter og jeg steller med dem så godt jeg kan etter den infoen jeg har. Basen sier 90 cm. Jeg er villig til å sette temmelig store summer på at ingen av dem kommer noen gang til å passere 80 cm
ikke 70 heller.
Jeg vil bli veldig overrasket om noen av dem klarer å passere 50.
ikke 70 heller.
Jeg vil bli veldig overrasket om noen av dem klarer å passere 50.
Postet 14.07.13 kl 00:15
Endret: 14.07.13 kl 00:17
Angående trådstarters spørsmål om hva som går sammen med sølvhai så er det temmelig mye. Sjekk denne lista:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5818&tab=4
ikke stol helt på den, men jeg tror du kan ha mye sammen med sølvhaiene, serlig bunnfisk som ciklider og åler siden sølvhaiene ikke vil ta opp plass på bunnen. De plasker rundt i midten av karet.
Men jeg ser at Sølvhai vil ha PH på 6,5 -7,5 så velg fisker som liker seg i samme PH verdi. Samme gjerlder GH som sølvhaien vil ha mellom 5 og 10. Sølvhaien er tålerang angående temp så det går bra.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5818&tab=4
ikke stol helt på den, men jeg tror du kan ha mye sammen med sølvhaiene, serlig bunnfisk som ciklider og åler siden sølvhaiene ikke vil ta opp plass på bunnen. De plasker rundt i midten av karet.
Men jeg ser at Sølvhai vil ha PH på 6,5 -7,5 så velg fisker som liker seg i samme PH verdi. Samme gjerlder GH som sølvhaien vil ha mellom 5 og 10. Sølvhaien er tålerang angående temp så det går bra.
Postet 14.07.13 kl 00:26
Endret: 14.07.13 kl 00:27
Tusen takk
Tusen takk for tips, blir veldig glade for det, vi hadde jo haimaller, men de var litt vel vanskelige, de svatt og skadet seg, men de er vel en 45 cm nå, litt vanskelig å måle de halt men. Men vi skal forske litt mere og finne ut hvordan fisker vi skal ha
Postet 14.07.13 kl 11:10
Ja
Ja, tusen takk for tips, vi har jo allerede gitt bort to haimaller no, som skulle hatt litt støre plass.vi hadde interiserte nesten med en gang, det var no ba . Haimallene drar i dg, så da skal vi få inn litt planter og sånt. Så siste uken i sommerferien, skal vi handle inn flere fisker. Når haimallene drar har vi 3 fisker igjen, 2 svære sugefisker/maller og en liten sjokolademalle, den er ikke så liten lenger da men Vi har no litt tid på oss fo å finne ut litt hvordan fisker vi skal ha
Postet 14.07.13 kl 11:15
Hehe.... ja
Ja, jeg har sett veldig mye på ål, elsker de, æ MÅ ha en !! Mamma er i tvil om hun har lyst på ål, men æ har overtalt ho . Æ synes den Erpetoichthys calabaricus va veldig kul, den har æ lyst på. Den kan bli 90 cm, det kan hende det e den du snakke om. Men det er bare et at det står at den er natt aktiv og kan gå til "angrep" på større fisk på natta. Men æ tenke hardt på den !!! Men kor e det man får tak i Erpetoichthys calabaricus veit du det, eller veit non de ??
Postet 14.07.13 kl 11:19
Erpetoichthys calabaricus er panserål ja, også kalt øreål. De blir ikke 90 cm. Du er heldig om den blir 40-50.
Den er litt lunefull siden den kan puste litt og liker seg noen timer på land. Jeg har bygd ei strand til de 3 jeg har. De ligger og dorger noen timer i ny og ne. Det som er problemet er at hvis det er mulig for den å klatre ut av karet så vil den gjøre det, og oppdager du den ikke i tide så vil den til slutt kveles. Og tro du meg, den trenger ikke store åpningen før den ligger og spreller på gulvet.
Den er veldig grasiøs i bevegelsene sine og ligner veldig ormer siden den har så diskre finner. Vil spise små fisk som rasbora og neon tetra osv, men jeg har aldri sett de angripe større fisker. Pass på at du har huler så den kan gjemme seg i om den blir skremt. Er egentlig en ganske feig ål og hvis sølvhaiene blir nysjerrige så vil den ofte prøve å gjemme seg.
Panserålen er på topp 5 innen akvariedyr for meg.
Den er litt lunefull siden den kan puste litt og liker seg noen timer på land. Jeg har bygd ei strand til de 3 jeg har. De ligger og dorger noen timer i ny og ne. Det som er problemet er at hvis det er mulig for den å klatre ut av karet så vil den gjøre det, og oppdager du den ikke i tide så vil den til slutt kveles. Og tro du meg, den trenger ikke store åpningen før den ligger og spreller på gulvet.
Den er veldig grasiøs i bevegelsene sine og ligner veldig ormer siden den har så diskre finner. Vil spise små fisk som rasbora og neon tetra osv, men jeg har aldri sett de angripe større fisker. Pass på at du har huler så den kan gjemme seg i om den blir skremt. Er egentlig en ganske feig ål og hvis sølvhaiene blir nysjerrige så vil den ofte prøve å gjemme seg.
Panserålen er på topp 5 innen akvariedyr for meg.
Postet 14.07.13 kl 12:12
Endret: 14.07.13 kl 12:12