Tips for en nybegynner

Hei

Jeg er en ganske så Fersk nybegynner , jeg kjøpte meg et 47L akvarie, det følget med Pumpe/Filter og lys, nå har pumpa stått på i ca 3uker og jeg kjøpte meg 2 små(1cm store) ANCISTRUS. hun i dyrebutikken anbefalte at jeg hadde minst 2 av dem, er dette riktig? de er jo ikke stim fisk.

Algespiserne mine har nå vært i akvarie i 3dager, og den ene trives svært godt, spiser godt, svømmer rundt. Mens den andre har de siste 5-7 timende svømt frem og tilbake helt oppe med vannhinna. og de andre dagene har den lagt seg helt stille på bunnen uten å gjømme seg.

Noen som har tips?
Karet er nok ikke innkjørt, så fiskene forgiftes av ammoniakk og nitritt i vannet. Først og fremst, bytt ihvertfall 50% av vannet. Hvis du vil redde fiskene, må du gjøre bytter hver dag i noen uker fremover. Les om innkjøring og vannverdier, f.eks.her), og skaff deg vanntester (dråpetester) slik at du kan følge med på kvaliteten på vannet ditt. Du trenger (minimum !) tester for NH3/NH4, NO2 og pH.
Jeg har nå testet vannet, og verdiene er som følger

NO2 - 0,5 mg/l

NO3 - 15 mg/l

PH - 8,0

NH3/NH4 - har ikke, kjøper i morgen

KH - 3°d

GH - 0°d


Begge mine 2 ANCISTRUS ser nå til å ha det bedre, håper det hjelper å bytte vann.

Det bør vel uansett ta litt mer enn 3 dager før vannverdiene blir et problem i en 47 liters tank hvis du kun har 2 fisker som er 1 cm lange. Mater du for mye? Er det råtnende plantedeler i tanken? Står pumpa plassert slik at vannoverflaten ikke er i bevegelse? Hva er temperaturen?
gakk
Det bør vel uansett ta litt mer enn 3 dager før vannverdiene blir et problem i en 47 liters tank hvis du kun har 2 fisker som er 1 cm lange. Mater du for mye? Er det råtnende plantedeler i tanken? Står pumpa plassert slik at vannoverflaten ikke er i bevegelse? Hva er temperaturen?



Mine to alge spisende fisker får kun mat hver 3dag,det anbefalte dyrebutikken, siden de også spiser alger...(forer minimalt, kun 2små "brikker" med pellets)