Må øke gh?

Hei!

Jeg er rimelig ny her, og undrer meg litt over GH nivået i vannet jeg har her. Første måling jeg hadde var på ca 3, men etter ny måling slår testen ut allerede på ca 1,5.
Dette er vel noe lavt?

Snakka med dama i den lokale dyrebutikken her, og hun tok også kontrollmåling av vannet jeg hadde med dit, og kom frem til sånn ca det samme. Det hun da gir meg er en pose med relativt store salt(?)tabletter (99,8% natriumklorid) og forteller meg at jeg skal putte oppi 1 tablett pr 10 liter vann jeg har i karet. Noe som da tilsier at jeg skal putte oppi 30 tabletter i mitt 300 liters akvarie. Selv så synes jeg dette høres litt rart ut, så derfor tenkte jeg å høre litt her.

Fant dette skrevet på en side etter litt googling på nett;

Den siste Saltmyten er #3: Tilsetning av salt (igjen samme mengde) er hensiktsmessig for levendefødende fisker.
Dette er Saltmyten som kommer nærmest sannheten.
Disse fiskene som gruppe hører hjemme der hvor elver møter havet, hvor vannet som oftest er hardt og alkalisk, og noen ganger brakk.
Natriumklorid er akkurat hva de trenger, ikke sant?
Vel, kanskje… Hvis vannet ditt er hardt (GH 8-12 eller mer,
KH i samme leie) da kan faktisk litt NaCl være akkurat det du trenger, (hvis du trenger noe som helst da).
Hvis vannet ditt er surt og bløtt vil du trenge buffering og i tillegg tilsetning av en del mineraler.
NaCl kan ikke gjøre denne jobben alene.

Noen som har hvert borti det samme? Noen andre løsninger? Eller er dette riktig måte å gjøre det på?
Hva er GH på vannet i springen? Er det høyere vil du øke GH bare med å skifte vann.

Jeg har hørt at vanlig gips er brukt for å øke GH. Du kan se litt rundt på nettet etter den metoden.
GH i springen er på omtrent det samme som jeg måler den til i akvariet her nå, slår ut et sted mellom 1,5-2.... så er ganske lav GH her i huset kan man si. Nesten så jeg vurderer å stikke bort til en nabo for å teste vannet hos dem, ettersom vi har borret etter vann her.
Puttet en av de tablettene jeg fikk oppi et halvlitersglass med vann fra springen. før jeg hadde tabletten oppi fikk jeg utslag på ca 1,5. Nå etter en tablett har løst seg opp fikk jeg utslag på ca 2,5. Så noe forbedring er det jo... men du verden så salt det smakte av det vannet når jeg prøvde det. Men klart, dette var 0,5 liter, og ikke 10 liter som en tablett skal holde til ifølge hun i dyrebutikken.

Men er dette bra for fisken, er vel egentlig det jeg lurer på. Vil jo bli en rikelig mengde salt i vannet hvis jeg ønsker å heve GH til litt mer gjennomsnittlig verdier.

Kanskje hente vann hos naboen er en ide, så sant han ikke har samme vannet som vi her her da
Jeg bruker alabastgips fra panduro, kalkstein eller Utha ice rock for å øke GH'n her. Bruker svært lite da jeg økte fra 3 til 12 første gangen så den er veldig drøy og det er også helt ufarlig for fiskene og holder lenge.

Har ikke tilsatt noenting etter jeg brukte gipsen og tilsatte 1 liten kalkstein og liten utha ice rock i malawi karet for noen mnd siden, selv med vannbytte hver uke. GH'n holder seg stabil og fin på 12 nå.

I andre kar som rekerkarene mine så bruker jeg kun gipsen og svært svært lite.
For noen fiskearter er GH 2 drømmevann, for andre det helt motsatte. Før du gjør noe som helst : sjekk hva DINE fisker har av krav til vannet !
SilverShaded
For noen fiskearter er GH 2 drømmevann, for andre det helt motsatte. Før du gjør noe som helst : sjekk hva DINE fisker har av krav til vannet !

Har sitti å sett litt på det i kveld, og det er som jeg tenkte... Guppyne mine, som jeg la merke til at noe var galt med, er den fisken jeg har som ligger lengst unna på GH skalaen. resten av fisken jeg har ligger i riktig område, eller rett rundt.

Så da blir det nok til at jeg prøver meg frem med fisk som passer til det vannet jeg har nå først. Også får jeg prøver å finne et nytt hjem til de Guppyne jeg har.

Takk for svar
Cathy
Jeg bruker [URLBLOCK1]fra panduro, kalkstein eller Utha ice rock for å øke GH'n her. Bruker svært lite da jeg økte fra 3 til 12 første gangen så den er veldig drøy og det er også helt ufarlig for fiskene og holder lenge. Har ikke tilsatt noenting etter jeg brukte gipsen og tilsatte 1 liten kalkstein og liten utha ice rock i malawi karet for noen mnd siden, selv med vannbytte hver uke. GH'n holder seg stabil og fin på 12 nå. I andre kar som rekerkarene mine så bruker jeg kun gipsen og svært svært lite.

Takk for svaret. Får se om jeg ikke prøver meg på det etterhvert. Men tror jeg først prøver meg med fisk som passer til det vannet jeg har naturlig her, for å se hvordan det går.
Det høres ut som en god løsning Det er faktisk mye enklere å holde seg til fisker som faktisk trives i det vannet man allerede har enn å hele tiden skulle tilføre masse kjemikalier.
Ønsker man å øke GH, bruker man kalk (kalsium), gjerne i form av alabast-gips fra Panduro slik andre her har foreslått. Koster ikke stort. Om man synes det blir for billig, kan man kjøpe kalsium i dyrebutikken til 50 ganger høyere pris. Begge slag vil heve GH.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap