No2- "mysterium" ved innkjøring

Hei

Holder på å kjør i gang et akvarium og har i den forbindelse fått et lite "mysterium" noen kanskje kan hjelpe meg med ?

Har gjort følgende:

Fylt akvariet med grus/sand
Hatt i vann
Beplantet akvariet (middels beplantet)
Hatt i vannforbedringsmiddel
Hatt i plantegjødning (som ikke inneholder N eller P)
Hatt i flytende filtermedie med bakterier

Har ikke hatt noe annet i vannet i denne perioden.

Alt dette har jeg latt stå og gå i 2 uker.. I denne perioden har jeg tatt målinger av vannet i akvariet regelmessig. Og det jeg stusser over er at NO2- nivået har steget til høyeste/verste nivå på testen på disse 2 ukene. NH4 har derimot vært helt fraværende på alle tester.

Har undersøkt alt jeg har hatt i akvariet, og det skal ikke være noe der som inneholder nitrogenforbindelser, så lurer egentlig på om noen har noen ide til hva som kan være årsaken.. og hvordan man eventuelt bør håndtere dette videre ? Bør man f.eks skifte ut vann til NO2- nivået er akseptabelt igjen for så å starte med en annen type innkjøring (foring, salmiakk eller lignende). Eller bør man vente noen uker og se om det biologiske filtermediet jeg har hatt i klarer å håndtere NO2- ? eller er det andre fornuftige svar ?

Takker for alle svar / tips
Nitrogen får antagelig du inn med vannforbedringsmiddelet, i form av de chelaterende komponentene (som f.eks.EDTA).

Hvis du velger å kjøre inn på den måten, er det egentlig ingen grunn til å gjøre noe som helst, annet enn å følge med. Nitritt må du jo ha hvis du vil ha nitritt-konsumenter i filteret. Hvorfor du ikke har kunnet måle ammoniakk er vanskelig å si, da bakterier på flaske ikke akkurat har noen innholdsdeklarasjon så man vet hva slags arter man får.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap