Nitritt peak

Et av akvariene mine har fått en sabla peak av nitritt. 0,5 mg/l, altså langt over giftig.

Akvariet er på 325 liter og inneholder 6 Scalarer, 3 Øreål, 8 Pansermaller og 5 Sugemaller. Diverse Sverdplanter og noen andre planter jeg ikke husker navnet på. 7.6 i PH. I overkant av 0,1 ammoniakk. Karet var ferdig innkjørt med salmi for 6 uker siden. Ingen uvanlige vannverdier før nå. Siste vannskifte var for 5 dager siden.

Jeg har nå skiftet 50% av vann to ganger. Pansermallene og sugemallene som jeg fikk tak i er flyttet til et annet kar.

Men hva er det som har skjedd? Noe har drept nitritt spisende bakterier i filteret mitt

Filteret er et eheim pro 2 btw
Siden du også har ammoniakk, vil jeg etter verdiene å dømme tippe på ett av to : Enten en forurensing (overforing, en død fisk ?), eller du har over-renset filteret. Nitritt-bakteriene dør ikke av seg selv med mindre du har brukt noe bakteriedrepende medisiner eller filteret har stoppet.
Overforing er mulig siden Scalarer på mange måter er lik Discus. I det karet er det ingen som kommer rasende når det er foring. Panser og sugemaller er ikke intresert i noe som ikke ligger i sanden. Scalarer forflytter seg nermere overflaten og kan ta litt mat som flyter, men som Discus vil den helst spise i rolige omgivelser mens mat synker sagte forbi

De har fått diskus mat som er designet til å synke langsomt ned. Ålene får mygglarver og frosset oksehjerte. Pansermallene får mygglarvepellets men må finne dem i sanden for å finne dem. Gir av og til algefor til sugemallene

Jeg skal ta en prat med kommunen i morgen og spørre litt om hva de gjør med vannet før den er i krana mi. Kanskje det av en eller annen grunn ble brukt mere klor da jeg skiftet vann for noen dager siden. Det kunne godt hardt utover bakteriene i filteret.

Jeg har nå kjørt et lite filter jeg har liggende i filterguffa fra et annet filter slik at det skal være fullt av bakterier. Det filteret er ikke så stort men det hjelper til litt håper jeg.

Er nervøs nå. Er glad i Øreålene og Scalarene mine og jeg har mistet to øreåler på en undervurdering av hvor flinke de er til å komme seg ut av karet.

Skal sjekke nitritt i morgen tidlig og bytte mere vann om verdiene er stygge.

Bruker stor dose med jbl biotopol (aquasafe) på vannet jeg heller i ved vannbytter i tilfelle det er mye klor.
Det der går nok fort over, vil jeg tro. Noen vannbytter, så ordner det seg nok. men du bør kanskje se litt på foringsrutinene dine ?
Renset du filteret da du byttet vann, så kan det være nok sammen med overforing.
Jeg renset ikke filteret nei

Poenget med pansermallene var at de skulle snuse rundt i sanda etter overflødig for. Kanskje jeg skal kjøpe noen til.
Tilfeldig bekjentskap
© erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap