Fått kampfisk - trenger hjelp

Hei!

Jeg har fått en kampfisk i gave, og sitter nå og er litt usikker på hva jeg burde vite. Jeg fikk med en ganske stor bolle (15 liter omtrent, kanskje litt mer), og har kjøpt inn en hule og ganske mye planter. Det er en hann. Jeg vet generelt veldig lite om hva som er optimalt for fisken, og hvordan den skal oppføre seg. Har prøvd å lese en del på nettet, men tenkte at dere her kanskje kan hjelpe meg litt!
Den virker ganske sprek og bytter på å svømme mye rundt og å henge litt stille og se på meg. Kommer alltid svømmende og følger etter meg rundt i rommet, er dette normalt? Den hopper ikke noe, og lager skum øverst (noe jeg har fått inntrykk av at er bra?) Er student og har omtrent en tusenlapp på kortet, men er veldig dyrevenn og er livredd for at den ikke skal ha det bra, så om det er noe jeg burde gå til innkjøp av, så si ifra! Burde den stå i skyggen eller solen? Og er det noen varseltegn jeg burde se etter?
Er det bedre for fisken å være i et lite akvarium framfor en bolle?

Den har også en liten klump på ryggen, noe som ikke virker som det skal være? Legger ved et bilde!

Hadde vært veldig fint om noen kunne svare meg på dette, vil jo at fisken skal ha det så bra som mulig!
Det er ingen snarvei til godt dyrehold, du må lese deg opp: Om kampfisk. Krav til vannverdier, temperatur osv. står aller nederst. Her er en gratisbok om hold av ferskvannsfisk.

Akvarium er absolutt å foretrekke. Du trenger et filter til å bryte ned avfallsstoffer fra fisken, men det må ikke være for kraftig. Les om innkjøring av akvarium. Kampfisk er tropiske og vanlig romtemperatur blir litt for kaldt. Du bør unngå forskjellig temperatur i vann og luft (bruk dekkglass) så ikke kampfisken blir syk. Hvis tanken står i solen blir temperaturendringene for store for fisken og du får også algeproblemer. Du må skifte vann regelmessig, f.eks. 30% én gang i uken. Du bør måle vannverdier fordi det lett blir for mye avfallsstoffer, særlig i starten.

Skum i vannet er sannsynligvis et skumrede, et godt tegn...

Lykke til!
Hei duu!
At kampfiskhannen lager skum, er bare naturlig. Etter personelig erfaring, vil jeg tippe den bare venter på en hunn, pga at under parring legges eggene i redet (skummet) for å holde dem trygge.
Det beste er nok å ha ett akvarium istedetfor en bolle, men begge deler fungerer nok)

Jeg har hatt kampfisker i ett par år nå, men skjønner likevel ikke helt hva du mener med "klump" på ryggen.. Hvis du mener den bøyen i ryggen, så er det bare formen på ryggen.
Beklager bildet, det kom med en feil!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap