Fiisker

Åssen fisk bør en nybegynner egentlig ha?

Er disse noe å ha for en nybegynner?



eller er det ikke så veldig lurt.
I linken står det at den er ganske lett å ha =)

Bruk en god tid og research mens du kjører inn akvariet som tar (2-3) uker til å finne ut hva du vil ha, evt spør her på forumet.

Jeg starta for ca 2 år siden. Valgte guppy og corydoras, og nå er det kun corydoras jeg har da jeg er helt betatt av dem! De er fisker med personlighet, omsorg for hverandre, og de er stimfisk så man må ha minst 5-6 av dem og mer jo større akvariet er, helst. Så jeg anbefaler corydoras!
Selv har jeg corydoras julii og corydoras trilineatus
Jeg har et par sånne og de er helt ok. Pass på at du får minst to hunner pr. hann. Hannen kan være aggresiv og pågående. Om du gir den noen små huler på bunnen kan de danne lekspar og yngle. Da er det viktig at du har et stort akvarium for paret blir territorielle og kommer til å jage alt og alle som kommer i nærheten.
Jeg fikk meg 2 ciklider, en hann og en ho, og de på dyrebutikken (sa jo selvsagt) mente at disse gikk greit med ALLE akvariefisk. Etter mye søking, stressing og googling fant vi ut at disse er noe man bør "spesialisere" seg på. Ikke en typisk nybegynnerfisk med andre ord. Har nå 1 hann og 3 ho, og har måtte kvitte oss med mange arter for å få disse til å ha en noen lunde ok livssituasjon..
Hva var det du kvittet deg med?
Limbeck
Hva var det du kvittet deg med?


Typiske nybegynnerfisk. (I følge dyrebutikken) Platy, Guppy, flyttet sverddrager, cory, molly, gibbiceps og botia. Ildhalen er borte (men ildhalen lagde kvalme for alle), samt elefantfisken (snabelfisk?) som man har hatt i 6 mnd.... Ja, snabelfisken var en lett fisk og i følge butikken :p Og rubinguiramiene er borte......... ( )
Ja det var ikke så lite

Min går i lag med saer og dronning rasboraer. Og en gjeng palett ciklider på andre siden av karet. Det kan bli konfrontasjoner mellom ciklidene men jeg håper og tror at akvariet er stort nok og har nok gjemmesteder til at det ikke går på trivselen løs.
Limbeck
Ja det var ikke så lite :) Min går i lag med saer og dronning rasboraer. Og en gjeng palett ciklider på andre siden av karet. Det kan bli konfrontasjoner mellom ciklidene men jeg håper og tror at akvariet er stort nok og har nok gjemmesteder til at det ikke går på trivselen løs.


Nå aner ikke jeg hva saer og dronning rasboraer er, men skal sjekke Mitt mål, jeg vil så alt for mye ha saltvanns-kar, (men hører det er meget vanskelig?), og jeg vil ha noen fisk som ligner mest mulig..

Gjør veldig vondt å kvitte seg med fisk forresten. De blir jo babyer etter hvert. Dyrebutikkene burde skamme seg som kommer med feil opplysninger om levende herligheter...
Jeg har tabbet meg ut med en stim neon tetra som går i altfor hardt vann. Det er synd men jeg lurer på hvor ubehagelig det er. Jeg ser jo ikke noe galt med dem. Jeg velger å tro at det ikke er for galt.

Men det er riktig som du sier. Man må gjøre research selv. Dyrebutikker er ikke til å stole på.

Jeg skal ha saltvanns akvarie en gang, men det blir når jeg er mye mere erfaren. Det er en del mere vannverdier og utstyr man må passe på og regulere, og det er også veldig mye dyrere.
Limbeck
Jeg har tabbet meg ut med en stim neon tetra som går i altfor hardt vann. Det er synd men jeg lurer på hvor ubehagelig det er. Jeg ser jo ikke noe galt med dem. Jeg velger å tro at det ikke er for galt. Men det er riktig som du sier. Man må gjøre research selv. Dyrebutikker er ikke til å stole på.


Nå har det seg sånn at jeg virkelig misliker neontetra. Beklager Men joda, jeg får vondt når jeg ser hvordan fiskene oppfører seg med hverandre, og av og til har det føles som at jeg sendte mobbere rett inn i et barneskole-helvete.

Tåler ikke neontetra det meste? Har hatt 13 stk her i en uke (passet dem for noen som fikk sprekk i karet), og de klarte seg der vi puttet dem..

Edit: De måtte flytte 3 ganger pga de forskjellige fiskene osv.. Ja, de trivdes.

Tror jeg misliker dem fordi jeg har fått for meg at de er kjip....
Limbeck
Jeg skal ha saltvanns akvarie en gang, men det blir når jeg er mye mere erfaren. Det er en del mere vannverdier og utstyr man må passe på og regulere, og det er også veldig mye dyrere.


Hvor mye dyrere tror du?

Vi stresser jo egentlig nok som det er. Jeg har 5 kar..... men det går seg til =)
Neontetraen vil ikke ha hardere vann enn 3 i følge basen. Jeg kjører en hardhet på 12 i karet de er i. Men de svømmer rundt som stimfisk flest og er tilsynelatende fornøyd. Går bananas når de mates.

Jeg synes også synd på mobbeoffere. Har derfor masse dekorasjoner og røtter og planter som er lett å gjemme seg i. Det kan til tider bli et veldig hard miljø. Naturen er nådeløs
http://saltvann.no/produkter

Du kan jo ta en titt. En standar clovnefisk som er så populær etter Nemo filmen koster 250 kroner.
Jeg tar det som "god fisk" at de spiser og leker og svømmer i sikksakk

Hardheten de har fått her har jo variert etter hvor de har blitt puttet... Men de har vist humør

Tror forresten man skal ta selv fiskebasen med en klype salt... Ikke alt selvsagt, men det er ting man opplever selv som ikke fiskebasen har opplyst om...

Tenkte ikke på nemo Jeg vil så veldig veldig veldig ha en kirurgfisk. !! Og en løvefisk! Men joda, skjønner poenget


Det er mye der jeg har lyst på. Snowflake morrey er nydelig. Men det blir senere.
Tror dere 75 liter er stort nok for å drette de?
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap