- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- For varmt vann i akvarium pga sommer. hva gjør jeg
For varmt vann i akvarium pga sommer. hva gjør jeg
Postet 24.07.13 kl 13:04
Dette er et sommerproblem som kan være ganske plagsomt, ja. I tilfelle varmekolben/termostaten ikke fungerer riktig, napp ut kontakten.
Hvis du har heldekkende lysarmatur, kan du drille noen hull i lokket slik at varmen fra rørene slipper ut. Ellers kan du legge noe under kantene på andre slags lysarmatur hvis det ligger nedpå toppglasset. Når du bygger det opp slik, blir det luftsirkulasjon under rørene slik at varme kan ledes bort i stedet for å overføres til vannet.
Hvis du har heldekkende lysarmatur, kan du drille noen hull i lokket slik at varmen fra rørene slipper ut. Ellers kan du legge noe under kantene på andre slags lysarmatur hvis det ligger nedpå toppglasset. Når du bygger det opp slik, blir det luftsirkulasjon under rørene slik at varme kan ledes bort i stedet for å overføres til vannet.
Postet 24.07.13 kl 13:19
Av med varmekolba og opp med lokket eller gjør åpning. Det er mitt beste tips. Det er sånn her året rundt på det største karet mitt. Lyset varmer så mye at for å holde tempen på 24 grader lufter jeg alltid oppi der. Og aldri kolbe. Stabilt 24 grader uansett grader ute. Men nå har jeg varmt hus fra før av og bruker lite ved/strøm til fyring da. Fyrer opp morgen og kveld og sjeldent noe mer, selv om det er -30 ute. Vi holder ganske stabil temp i hele huset her.
De varmeste sommerdagene står ikke lyset på og vita i taket går.
De varmeste sommerdagene står ikke lyset på og vita i taket går.
Postet 24.07.13 kl 15:44
Postet 24.07.13 kl 21:02
Isbiter utgjør ikke så veldig mye dessverre
Fryste flasker med vann hjelper litt mer ,men ikke godt nok synes jeg ,det spørs jo og hvor stort karet er.
Pass på å ikke la lyset stå på formiddagstid ,vent til ettermiddagen med å slå det på.
Du kan legge myggnetting over karet hvis du har fisker du er redd for kan hoppe ut.
Ellers hjelper det jo godt med vannbytte med lavere temperatur.
Fryste flasker med vann hjelper litt mer ,men ikke godt nok synes jeg ,det spørs jo og hvor stort karet er.
Pass på å ikke la lyset stå på formiddagstid ,vent til ettermiddagen med å slå det på.
Du kan legge myggnetting over karet hvis du har fisker du er redd for kan hoppe ut.
Ellers hjelper det jo godt med vannbytte med lavere temperatur.
Postet 24.07.13 kl 21:57
Endret: 24.07.13 kl 21:57
Postet 24.07.13 kl 23:49
Postet 25.07.13 kl 00:38