Akvariet lekker

120-literen min begynte å lekke i går, har flytta fiskene til et miniakvarie på 15 liter(altfor lite til fiskene jeg har)...

har beholdt 2/3 av vannet i bøtter, og har fikset meg akvarium som jeg får hjem neste søndag.

Bør jeg bruke det gamle vannet og filtertingene(de fargede "svampene"), eller er det en bedre måte å opprettholde bakteriekulturen?

Ikke tenk på det gamle vannet. Bakteriene lever ikke frittsvømmende, de ligger hovedsakelig i filteret, og til en viss grad i grusen/sanda på bunnen.

Men når du fyller på nytt vann, er det en fare for at klor i vannet dreper bakteriene i filteret. Derfor er det en fordel å lufte/mellomlagre det nye vannet før du utsetter filteret for det.
Kampfisk
Ikke tenk på det gamle vannet. Bakteriene lever ikke frittsvømmende, de ligger hovedsakelig i filteret, og til en viss grad i grusen/sanda på bunnen. Men når du fyller på nytt vann, er det en fare for at klor i vannet dreper bakteriene i filteret. Derfor er det en fordel å lufte/mellomlagre det nye vannet før du utsetter filteret for det.


Det nye akvariet er 190 L, jeg har nå flyttet fiskene jeg har til en 70 liter jeg hadde i garasjen.

Jeg tar å lufter 5 10-litersbøtter i tilegg til å ta vannet som er i 70-liters akvariet over i det nye når det kommer..

Vil dette fungere uten å drepe bakteriene?

Det viktigste er at du sørger for å holde bakteriene i filteret fra 190literen i live. Samt som Kampfisk skriver lufter det nye vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap