Kan noen hjelpe?

I forrige uke tok vi over noen fisker,og nå de siste dagene har flere fisker dødd,både av våres egne og de som vi tok over. Har tatt tester av vann og sånn,men er ikke noe galt med det. Ser heller ikke noe tegn til sykdommer. Har 180l akvarium og det er plass til alle fiskene.. Er det noen som vet hva dette kan være og hva bør jeg gjøre?? Er rimelig fortvilet...
Bytt vann.

Hvilke tester er det du har tatt?
Har skiftet vann 2 ganger alt. husker ikke hba testene het,men tok med til dyrebutikk og testet det der. var litt nitritt i vannet,men det var ikke mye.
Det skal være null nitritt i vannet. Så om det er litt nitritt, kan du ikke si at det "ikke er noe galt med det".

Jeg anbefaler deg å fortsette å skifte vann, 30 % hver dag framover. Skaff deg dine egne tester, i stedet for å være avhengig av dyrebutikkansatte som har nok å tenke på, og som ikke kjenner ditt akvarium like godt som du gjør. Å kunne teste sitt eget vann er etter min mening en helt naturlig del av å være akvarist.

Kjøp test for ammoniakk, nitritt og pH. Dråpetester, ikke strips. Lær deg å bruke testene, og lær deg hva de forteller deg om vannet. Når disse testene viser gode verdier, kan du slutte med de daglige vannskiftene.
Det var det de sa på dyresjappa. er som sagt nybegynner på dette. Egne tester blir ordnet idag. Så får man håpe at ikke flere tar kvelden.. :-/
Da er du på rett vei. Hvis fisker driver og dør akkurat nå, kan du forresten skifte 50 % hver dag i noen dager, før du går ned til å skifte 30 % hver dag.

Stadig tilførsel av nytt, rent vann er nok det beste botemidlet mot de problemene du har akkurat nå.

Pass forresten på at ikke temperaturen svinger for mye når du skifter vann. Prøv å holde deg innenfor maks et par grader. Fiskene tåler større svingninger, men det er mer stressende for dem, og det vil du helst unngå siden de allerede er stresset av nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap