Går i oppløsning..?

Hjelp!

Jeg har 16 neon tetraer som, som jeg har hatt siden januar. I dag fant jeg 3 av de døde, og jeg ser at flere av de ser ut som om de går i oppløsning... Har aldri vært noe problem med disse tidligere, og de har sett friske ut og ikke endret oppførsel før nå. Nå virker de veldig slappe. De lever sammen med en kampfisk. Det har de gjort hele tiden.

Noen som vet hva dette kan være?

Hilsen Catte
Mål vannverdiene. I hvert fall pH og nitritt. Hva er temperaturen?

Hvor stort er akvariet? Hvordan er vannskifterutinene dine?
Hei,

Tusen takk for svar!

Akvariet er 54 liter, temperaturen er på 25-26 grader ut fra hvilken tid på døgnet. Bruker ikke varmekolbe nå som det er så varmt. Jeg bytter ca 1/3 av vannet hver 2-3 uke. Da bruker jeg også slamsuger, og renser svampene i pumpa i det vannet jeg har tatt ut av akvariet. Jeg bruker aquasafe i vannet, da vi til tider har en del myrvann i vannet vårt.

Hilsen Catte
ja, ph oh nitritt, check it. om du ikke har digital ph måler så ta med vann til en dyrebutikk, de kan sjekke det der. kan også ta med fisk om de er erfarene og kan se om den er sjuk. ta gjerne noen bilder av tank, også nærbilde av fiskene
Hei,

Tusen takk for svar!
Har vært i dyrebutikken nå, og det er visst neonsyken de har fått. Har bare 5 igjen nå. Avlivet alle jeg så var syke i håp om å redde de andre, men ser nå at de er syke også. Hun jeg snakket med sa at det ikke var mye man kunne gjøre med det og at sykdommen ville ta liv av alle neontetraene på kort tid. Jeg kunne prøve å gi de et saltbad, men lite sannsynlig at det ville fungere også.

Hilsen Catte
Neonsyken er visstnok ille ja. Bra at det angriper et begrenset antall arter, i hvert fall.

Høres ut som du har bra rutiner, men det kan ikke skade å bytte vann enda oftere i et så lite kar. Men det avhenger jo av hvor høy fisketetthet du har, og hvor mye du fôrer, så du ser nå selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Tjernshaugen
Reklame for plussmedlemskap