Kampfisk!:)

Hei Kjøpte meg to kampfisker i dag (hunner) Og den ene ser drektig ut Lurer da på om jeg trenger en hann og om hvor lenge det går før de legger egg?
Setter stor pris på om noen forteller meg litt mer om kampfisker og drektighet god dem

Kan jo fortelle litt om oppdrett på kampfisk av mine erfaringer, men jeg er ingen ekspert! Har kun prøvd dette to ganger før, uten å lykkes

Utstyr som kan være lurt å ha er:
- Eget oppdrettsakvarie (20-40L som du fyller med 15 cm. vann og uten grus eller sand, kun en kopp e.l. på bunnen hvor hunnene kan gjemme seg) (Dette er lurt å ha, men må ikke, jeg tok de t bare i det akvariet de gikk i ellers (54L) med grus og alt
- Fødeboks
- Eget akvarie til hunnene og hannene
- Isopor e.l. som beskytter skumredet

Dette var sånn jeg gjorde det:
1. Lot hannen gjøre seg kjent i akvariet og bygge skumrede
2. Kjøpte to hunner som jeg la i en fødeboks som fløt i karet, etter å ha tilvendt dem vannet.
3. Hannen ville nå tøffe seg opp for hunnene. Når hunnene så klare ut (fikk striper på tvers og litt smårunde), slapp jeg de uti til hannen. De begynte nå å jage hverandre. (Pass på å fore opp fiskene godt før leken, f.eks. Tørrfor til frokost, mygglarver til middag og tørrfor igjen til kvelds)
4. Etter en uke fikk jeg til lek på den ene hunnen Da var hun full av rogn.
5. Jeg tok ut den andre hunnen som ikke ble valgt av hannen, og tok henne i et eget kar.
6. Hannen lokket hunnen til skumredet sitt og omfavn hunnen (hunnen lå på ryggen i overflaten og kampfisken la slørene sine over magen til hunnen) og presset ut eggene. Hannen svømte ned for å hente eggene (tok de i munnen) og spyttet de opp i skumredet. Hunnen ble liggende slapp i overflaten (noen opplever også at hunnen hjelper med å plukke opp egg). Dette blir gjentatt veldig mange ganger (kan ta flere timer) helt til hunnen er tom for egg. Sørg for ro utenfor akvariet.
7. Når de er ferdige, vil hannen nå jage hunnen. Plukk henne ut og legg henne i et kar for seg, ellers kan hannen drepe henne! Hun vil være veldig sliten de neste dagene. Stell henne godt og gi henne godt med mat! Det er ikke sikkert at hun vil spise de første dagene, men bare la henne få litt tid på seg.
8. Nå er hannen alene med eggene. Han vil nå passe godt på dem og bruke de neste dagene ved skumredet sitt. Det kan til og med hende at han ikke vil spise, men det er greit, la han være i fred med eggene sine. (Man kan jo prøve å gi den mat)
8. Etter ca. 48 timer (kan hende det tar lengre tid) vil eggene klekke. I starten vil hannen ta med de tilbake til skumredet. (Skumredet beskytter eggene mot sopp og andre infeksjoner).
9. Når ynglene er frittsvømmende, tar du ut hannen, hann er nå ferdig med jobben sin.
Gi han godt med mat og stell han godt (han er sikkert helt utslitt etter å ha passet yngel) Om hannen ikke blir tatt ut, vil den spise ynglene sine! (Det skjedde med meg fordi jeg ikke var kjapp nok)
10. Ynglene er nå alene og er bitte små! De trenger spesialfor og levende for er det beste i begynnelsen.
Levende for til yngel: Infusorier, artemia, mikroorm, dafiner. Vil anbefale Infusorier eller artemia til nyklekket yngel. Banan fluer kan gis til voksne fisk.
11. Ungfisk (3-4 måneder) er veldig vanskelig å skille kjønn. Det sikreste tegnet er hvis man ser en hvit prikk under buken, da er det en hunn! Dette er egglederen.
Etter 2-4 måneder skiller du ut hunner og hanner. Hunnene kan godt bare bli i samme kar, sammen, men hannene må ha vært sitt akvarie. (Trenger ikke å være mer en 5L, om de bare skal være der en liten stund til du får solgt dem, men husk å skift vann)

Så, det kan jo hende du har en hunn med rogn, hvis du vil prøve deg på oppdrett så kan du jo prøve å kjøpe en hann Du bestemmer selv, selvfølgelig, men her har jeg iallfall skrevet oppskriften på oppdrett av kampfisk Ikke forvent at du får det til første gangen, jeg har som sagt prøvd dette to ganger, og ingen overlevde, men fikk det bedre til den andre gangen Så øvelse gjør mester

Lykke til!
Celina K
Kan jo fortelle litt om oppdrett på kampfisk av mine erfaringer, men jeg er ingen ekspert! Har kun prøvd dette to ganger før, uten å lykkes :( Utstyr som kan være lurt å ha er: - Eget oppdrettsakvarie (20-40L som du fyller med 15 cm. vann og uten grus eller sand, kun en kopp e.l. på bunnen hvor hunnene kan gjemme seg) (Dette er lurt å ha, men må ikke, jeg tok de t bare i det akvariet de gikk i ellers (54L) med grus og alt ;) - Fødeboks - Eget akvarie til hunnene og hannene - Isopor e.l. som beskytter skumredet Dette var sånn jeg gjorde det: 1. Lot hannen gjøre seg kjent i akvariet og bygge skumrede 2. Kjøpte to hunner som jeg la i en fødeboks som fløt i karet, etter å ha tilvendt dem vannet. 3. Hannen ville nå tøffe seg opp for hunnene. Når hunnene så klare ut (fikk striper på tvers og litt smårunde), slapp jeg de uti til hannen. De begynte nå å jage hverandre. (Pass på å fore opp fiskene godt før leken, f.eks. Tørrfor til frokost, mygglarver til middag og tørrfor igjen til kvelds) 4. Etter en uke fikk jeg til lek på den ene hunnen :) Da var hun full av rogn. 5. Jeg tok ut den andre hunnen som ikke ble valgt av hannen, og tok henne i et eget kar. 6. Hannen lokket hunnen til skumredet sitt og omfavn hunnen (hunnen lå på ryggen i overflaten og kampfisken la slørene sine over magen til hunnen) og presset ut eggene. Hannen svømte ned for å hente eggene (tok de i munnen) og spyttet de opp i skumredet. Hunnen ble liggende slapp i overflaten (noen opplever også at hunnen hjelper med å plukke opp egg). Dette blir gjentatt veldig mange ganger (kan ta flere timer) helt til hunnen er tom for egg. Sørg for ro utenfor akvariet. 7. Når de er ferdige, vil hannen nå jage hunnen. Plukk henne ut og legg henne i et kar for seg, ellers kan hannen drepe henne! Hun vil være veldig sliten de neste dagene. Stell henne godt og gi henne godt med mat! Det er ikke sikkert at hun vil spise de første dagene, men bare la henne få litt tid på seg. 8. Nå er hannen alene med eggene. Han vil nå passe godt på dem og bruke de neste dagene ved skumredet sitt. Det kan til og med hende at han ikke vil spise, men det er greit, la han være i fred med eggene sine. (Man kan jo prøve å gi den mat) 8. Etter ca. 48 timer (kan hende det tar lengre tid) vil eggene klekke. I starten vil hannen ta med de tilbake til skumredet. (Skumredet beskytter eggene mot sopp og andre infeksjoner). 9. Når ynglene er frittsvømmende, tar du ut hannen, hann er nå ferdig med jobben sin. Gi han godt med mat og stell han godt (han er sikkert helt utslitt etter å ha passet yngel) Om hannen ikke blir tatt ut, vil den spise ynglene sine! (Det skjedde med meg fordi jeg ikke var kjapp nok) 10. Ynglene er nå alene og er bitte små! De trenger spesialfor og levende for er det beste i begynnelsen. Levende for til yngel: Infusorier, artemia, mikroorm, dafiner. Vil anbefale Infusorier eller artemia til nyklekket yngel. Banan fluer kan gis til voksne fisk. 11. Ungfisk (3-4 måneder) er veldig vanskelig å skille kjønn. Det sikreste tegnet er hvis man ser en hvit prikk under buken, da er det en hunn! Dette er egglederen. Etter 2-4 måneder skiller du ut hunner og hanner. Hunnene kan godt bare bli i samme kar, sammen, men hannene må ha vært sitt akvarie. (Trenger ikke å være mer en 5L, om de bare skal være der en liten stund til du får solgt dem, men husk å skift vann) Så, det kan jo hende du har en hunn med rogn, hvis du vil prøve deg på oppdrett så kan du jo prøve å kjøpe en hann :) Du bestemmer selv, selvfølgelig, men her har jeg iallfall skrevet oppskriften på oppdrett av kampfisk :) Ikke forvent at du får det til første gangen, jeg har som sagt prøvd dette to ganger, og ingen overlevde, men fikk det bedre til den andre gangen :) Så øvelse gjør mester :) Lykke til!


Har sendt deg en mail
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap