Utvendi pumpe

Har kjøpt meg brukt akvarium med utvendig pumpe.
Den pumpa som var med hadde ikke vert rengjort så de hadde stått vann og dritt i hu ett år
De loktet helt fårferdelig når eg åpnet denn. De eg lurer på er om de er mulighet får og få denn
Ren så man kan bruke denn igjenn? Og eventuelt hva skal eg vaske sen med?
Tøm ut alt, skyll den nøye, ta en ren kjøkkenskrubb (uten såpe !) og gni den ren, gjerne under rennende vann. Skyll igjen. Rens impelleren også. Når alt er rent, skyll alt med eddikvann.
Blir ikke kvitt lokta. Går de an pg bruke klor?
Helst ikke klor, da det kan sette seg i plastikken. Men salmiakk-vann kan du prøve, og skylle etterpå.
Og for all del, ikke bland samiakk og klorin!
Hehe prøve ungå salmiakk og klorin sammen!!
Ett spørsmål til kansje ett dumt spørsmål men spørr alike vell
Kan man bruke vanlig svamp i filter?
Bare litt nysjerrig.

Hva skjer npr man blander klor og salmiakk?
Limbeck
Bare litt nysjerrig. Hva skjer npr man blander klor og salmiakk?

Da dannes det giftige gasser...først og fremst kloramin-gasser. I tillegg kan det dannes eksplosiv væske (hydrazin).
Kult

Skulle vert yngre nå. Er blitt så fornuftig med årene
Noen såm kan svare på spørsmålet mitt ;p?
Du har da fått svar ? Hva mener du mangler ??
Jeg forstår ikke helt problemet.

At råtnende filterguffe og fiskemøkk stinker forstår jeg godt men stanken er jo på innsiden av filteret. Filtermasse og filtermattene må jo skiftes alikevel. Og resten vil jo gå seg til når filteret står og går.
Anett
Hehe prøve ungå salmiakk og klorin sammen!!;) Ett spørsmål til kansje ett dumt spørsmål men spørr alike vell;) Kan man bruke vanlig svamp i filter?



På de ;p
Vanlige svamper vil ha en tendens til å råtne og/eller gå i oppløsning relativt fort. Det vil si at de i så fall må byttes ganske ofte. Det vil definivt lønne seg å anskaffe skikkelig blåfiltermatte som holder veldig lenge med bare å skylles i akvarievann av og til.
Takk får svar. Tenkte eg kunne bruke vanleg svamp til eg får de rette om de hadde gådd an.
Får eg må bestille filtermasse og filtmatte og de tar noen dager.
Når akvariet er satt opp og skal kjøres inn, er det helt mot sin hensikt å bytte filtermedier. Da må filtermaterialene få være i fred, slik at filterbakteriene kan slå seg ned der i ro og fred. Og siden innkjøringen tar 5-6 uker er det vel ikke så viktig med et par dager til eller fra...?
Har pumpa såm eg hadde fra før utvendig såm står i de nye akvarie. Pumpa er innkjørt og vert i bruk lenge.
Men den er ikke stor nåkk til de nye akvaroe.så eg tenkte og sette inm begge pumpene.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap