Problemer relatert til innkjøring. trenger gode svar...

Inaktiv bruker
Jeg startet opp et akvarium på 125 liter for drøyt en måned siden. Fylte på meg planter, røtter og sand. Plantene er av Anubias-arten. Har derimot ikke merket noe som helst av nitritt i akvariet. Har lest flere steder at planter og røtter avgir organisk avfall, men hvorfor har jeg ikke fått utslag på nitritt? Har også ganske lav PH. Den ligger på 5, Jmf Tetra PH test. Har lest litt på forumet at nitritt-syklusen stopper opp av PH under 5,8. Syns dette er veldig rart, for mange har jo sortvannsakvarier der PH'en er på under 5,8. Aner ikke hva jeg bør gjøre. Akvariet er jo ment for Sør-Amerikanske arter, så målet har aldri vært å senke PH'en. Har likevel prøvd, og sliter veldig med å få en PH på over 5. Røttene mine har gjort en ''kjempejobb'' med å holde PH'en nede. Må jeg liksom bare ''glemme'' innkjøringen, fordi jeg har for lav PH? hmm..
Du kan kjøpe ph+ å ha oppi. Etter noen vannbytter med ph+ vil nok ph stabilisere seg. Hva er ph på springvannet ditt?

Jeg hadde samme problem med et tidligere akvarium jeg hadde. Fikk ph på 5, og det var pga stor rot. Tilsatte ph/kh+ ved vannbytte i ca 1mnd. Siden var ph stabil på 7,5 uten noe tilsetting.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap