Nybegynner malawi

Hei

Jeg vil gjøre om på akvariet her hjemme til ett malawi kar, og har nå googlet og lest meg grønn de siste dagene, så da spør jeg heller her, så får jeg kanskje litt innputt ifra dere som har erfaring

Jeg har ett 446L akvariet, så plassen skal være bra. Bruker per idag lys biltema sand som vil bli renset opp, og brukt til Malawi.

Jeg har forstått det slik at, røtter og planter, det kan vi droppe til malawi, eller kan jeg ha røtter der?

Hoved spørsmålene mine blir hva slags lysrør (T8) jeg skal ha?
Hva bør jeg ha i hus når det gjelder tilsettninger til vannet, og hvor mye per vannskifte?
Kalkstein, må jeg bruke en viss mengde, eller er greia at jeg bare må ha det med tanken på verdier?
Hvilke vannverdier anbefaler dere?
Er det noen andre fisker som går overrens med Malawi, f.eks L-maller?
Malawi skal også ha mer sirkulasjon i vannet, har idag en utvendig pumpe, burde jeg ha en innvendig også?Eventuelt "Sånne bobler" ?

Jeg skal også skaffe meg 3D bakgrunn, er det noen plass dere anbefaler og skaffe dette med tanken på pris? her i Området fikk jeg pris på 3500kr
Er helt svimlende hva 3d bakgrunner koster. Forstår ikke hvorfor egentlig
Limbeck
Er helt svimlende hva 3d bakgrunner koster. Forstår ikke hvorfor egentlig


Ja, det er sikkert og vist. Men det var noe spesielt med plasten som ble brukt som jeg forstod, at det ikke er noe giftstoffer etc med tanken på vannet. Men igjen er det vel en masse produksjon, så synes prisen er stiv ja. Og det og lage selv av isopor tror jeg ikke jeg hadde klart og bli noe bra gitt
Det er en som selger på rubrikk annongsene ser jeg.

http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=76539

Jeg har også tenkt på å lære meg å lage noe selv og kanskje selge. Noe ala å lage en avstøpning i gips kanskje.
Limbeck
Det er en som selger på rubrikk annongsene ser jeg. http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=76539


Ja, så det nå Men den er for liten desverre. Jeg må ha 150x50 :/
Malawi
Malawi trenger IKKE mye sirkulasjon i vannet,malawi sjøen er nesten "død" med tanke på sirkulasjon.viktigere med ph på 8+og god filtrering.bruk gjerne kalksand som bunnsubstrat så er mye gjort.
Jeg er helt enig med Anders her. Ellers er det mange flotte Malawi ciklider og velge mellom.

Velkommen som Malawi entusiast, og lykke til !
Ja, ok Leste på en annen tråd her om og sette opp innvendig pumpe i tillegg til den utvendige for og øke sirkulasjonen, men da dropper jeg den tanken iallefall
Roy Fredrik Pedersen
Velkommen som Malawi entusiast, og lykke til !


Takk Vi er ivrige her iallefall, så nå rigger vi opp ett 120L til de fiskene som er igjen i akvariet, så de kan flytte, og vi tømme det store
Ja det blir fort mange akvarier og mange liter hehe. Det er det mange her inne som kan skrive under på, inkludert meg selv.
Roy Fredrik Pedersen
Ja det blir fort mange akvarier og mange liter hehe. Det er det mange her inne som kan skrive under på, inkludert meg selv.


Hehe, ja, fort gjort i en port
Da tror jeg at vi har funnet billigere bakgrunn iallefall

Men noen som kan svare på de andre spørsmålene mine?
Iallefall lys spørsmålet?

Det som ser mest naturlig ut i ett Malawi akvarie, er lys med en lystemperatur på rundt 6500-7000 Kelvin.
Roy Fredrik Pedersen
Det som ser mest naturlig ut i ett Malawi akvarie, er lys med en lystemperatur på rundt 6500-7000 Kelvin.


Ja, ok.
Jeg har ikke så mye erfaring innen lys.
Vil dette da bli ett slikt hvit/blålig lys? Ser mange har det i akvariumene sine, og synes a at fisken kommer godt frem

Noen som har forlag til hvilken farge bakgrunnen burde være, med tanken på at fisken ikke forsvinner?
Greia med at man "trenger" god sirkulasjon i et malawikar kommer vel av at fisken har en tendens til å grise litt mye. Ihvertfall hos meg. Man har gjerne litt ekstra tett med fisk, for å spre ut aggresjonen litt, og når man forer, eller har ekstra fin sand og sånn, så blir det fort endel partikler som svever rundt. Da er det greit med så god sirkulasjon at denne skitten havner i filteret til slutt. Merka ihvertfall stor forskjell når jeg oppgraderte fra Eheim 2075 til Fluval FX5 i 325-literen min.
Denne Kalksanden, hvor kan jeg kjøpe dette til en rimelig penge?
Dyreste plassen er vel en dyrebutikk, eller må jeg bestille der?
Og hvor mye eventuelt? Har ett 446L
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap