Stripet sjokolademalle. hvilket fôr?

Heisann.

Er temmelig fersk i gamet og startet et akvarie for et par mnd siden. Kjøpte en stripet sjokolademalle forrige dagen, og lurer på om denne trenger noe spesielt fôr.. Gir vanlig flakfôr (ser ut som en blanding av flak og larver) til de andre fiskene. Kan mallen også klare seg med dette fôret, eller trenger den noe spesielt?

Den leter også febrilsk etter steder å gjemme seg. Tenkte å lage en kokosnøtthule i dag, men blir denne stor nok?

Håper noen med mer erfaring enn meg kan komme med noen tips

Den er nattaktiv, så gi den noe mallefôr hver kveld før du legger deg. Da jeg hadde en (tidlig på nittitallet) slukte den lett en Tetra TabiMin-tablett hel.

Min lå stort sett og gjemte seg under ei rot hele dagen, men hvis du gir den mange gjemmesteder å velge mellom, kan det hende den våger seg litt mer fram.
Ifølge profilen til denne mallen er den carnivore, dvs den bør få proteinrik, kjøttbasert føde. Ikke rød biff som vi spiser, men kjøtt fra insekter og andre fisk. De spiser døde fisk når de kommer over dem (eller levende fisk om de får tak i dem og de passer inn i munnen...). Du kan forsøke å gi en bit torskefilet (sjekk at den er fri for salt) eller sei. Du kan også finne f.eks. meitemarker ute nå på sommeren, og kutte dem opp i noen biter og gi til sjokolademalla. Det vil den nok elske, og meitemark er full av proteiner.
Ellers kan du spe på med fôrtabletter som er spesielt tilpasset kjøttetende (carnivore) fisk. Da burde den få dekket behovene sine. Et eksempel på et slikt fôr kan være dette fôret som heter Hikari Sinking Carnivore.
Hikari skal være et kvalitetsmerke, og finnes å få kjøpt i Norge også.
Takk for gode svar at den er kjøtteter har jeg alt fått erfare. Den koste seg med en av glassmallene mine i går... Om den var død på forhånd eller ikke vet jeg ikke, men jeg så en halefinne stikke ut av munnen. Og det manglet en glassmalle i karet. Var den død først? Den var jo nesten like lang som sjokolademalla, og regna med at den var trygg pga størrelsen...

Har forresten bytta fra grus til sand kun for sjokolademalla sin skyld, så det er best at den oppfører seg
AudunN
Var den død først? Den var jo nesten like lang som sjokolademalla, og regna med at den var trygg pga størrelsen...


Om den var død eller levende da den ble tatt, er ikke godt å si. Som nevnt spiser sjokolademaller like gjerne begge deler, både døde og levende fisk. Alt går ned. Sjokolademaller har større gap (og matlyst) enn man tror...!
Det er nok best å tenke seg om to ganger mht hvilke fiskearter man holder i samme kar som den, ellers blir de fort middag, i tur og orden. Maller generelt jakter mest om natten, men det forekommer at de forsyner seg om dagen også, hvis anledningen byr seg. Tror kanskje det er dette som "villeder" folk litt ang sjokolademallene, de tror at den "er så snill og fredelige atte", bare fordi den ligger der i hula si og glor hele dagen og foretar seg ingenting. De aner ikke hvilket jaktinstinkt som våkner om natta....
Har begynt å forstå det nå ja alle de andre fiskene jeg har står på vennelista til mallen i fiskebasen... Men unntak er det vel alltid..
AudunN
Har begynt å forstå det nå ja ;) alle de andre fiskene jeg har står på vennelista til mallen i fiskebasen... Men unntak er det vel alltid..

Ah, den vennelista, den vennelista her på AF........Den er litt omdiskutert. Den burde kanskje egentlig vært omformulert litt...? For den viser vel strengt tatt bare hva slags andre fisk folk har PRØVD å holde fisken sammen med. Det behøver ikke bety at folk har visst hva de gjør, bare hva de har gjort, liksom.
Den listen sier ingenting om ....hvordan det gikk.... :-/ Skjønner? Det er skummelt å ta den for god fisk, for å si det sånn. Den sier jo ingenting om fisk A spiste fisk B etter en uke i samme kar, eller om fisk A terroriserte hele akvariet og bøllet ihjel både fisk B og C og D....!

Ikke stol på den listen. Spør heller i et innlegg om du lurer på fiskesammensetningsspørsmål. Ikke gi opp om det tar litt tid å få svar Mitt inntrykk er at folk ofte ikke er så glad i å svare på sånne fiskesammensetningsspørsmål her, hvis de går i stilen "hvilke fisk kan jeg ha sammen?" (altfor generelt og kjedelig og det spørres om hele tiden), så da kan noen oppleve å ikke få svar på spørsmålene de poster om det.
Men konkrete spørsmål som "hvilken fisk kan jeg ha sammen med sjokolademalle?" eller "Kan jeg ha sebrafisk sammen med sjokolademalle?" er lettere og kjappere for folk å svare på.

Skal jeg gjette, tipper jeg sjokolademalla klarer å spise en annen fisk som er halve dens egen størrelse, hvis offeret er lang og slank. Det er kanskje verre å gape over fisk som er høyere og mer kompakte i kroppsformen? Men akvariestørrelsen du har er vel det som setter grensene for hvilke fiskestørrelser du kan ha. Jo mindre akvarie, jo mindre må fisken være.
Hvor stort er ditt?

mona o
[QUOTE=AudunN]Har begynt å forstå det nå ja ;) alle de andre fiskene jeg har står på vennelista til mallen i fiskebasen... Men unntak er det vel alltid..

Ah, den vennelista, den vennelista her på AF........Den er litt omdiskutert. Den burde kanskje egentlig vært omformulert litt...? For den viser vel strengt tatt bare hva slags andre fisk folk har PRØVD å holde fisken sammen med. Det behøver ikke bety at folk har visst hva de gjør, bare hva de har gjort, liksom.
Den listen sier ingenting om ....hvordan det gikk.... :-/ Skjønner? Det er skummelt å ta den for god fisk, for å si det sånn. Den sier jo ingenting om fisk A spiste fisk B etter en uke i samme kar, eller om fisk A terroriserte hele akvariet og bøllet ihjel både fisk B og C og D....!

Ikke stol på den listen. Spør heller i et innlegg om du lurer på fiskesammensetningsspørsmål. Ikke gi opp om det tar litt tid å få svar Mitt inntrykk er at folk ofte ikke er så glad i å svare på sånne fiskesammensetningsspørsmål her, hvis de går i stilen "hvilke fisk kan jeg ha sammen?" (altfor generelt og kjedelig og det spørres om hele tiden), så da kan noen oppleve å ikke få svar på spørsmålene de poster om det.
Men konkrete spørsmål som "hvilken fisk kan jeg ha sammen med sjokolademalle?" eller "Kan jeg ha sebrafisk sammen med sjokolademalle?" er lettere og kjappere for folk å svare på.

Skal jeg gjette, tipper jeg sjokolademalla klarer å spise en annen fisk som er halve dens egen størrelse, hvis offeret er lang og slank. Det er kanskje verre å gape over fisk som er høyere og mer kompakte i kroppsformen? Men akvariestørrelsen du har er vel det som setter grensene for hvilke fiskestørrelser du kan ha. Jo mindre akvarie, jo mindre må fisken være.
Hvor stort er ditt?




Da skal jeg ta den lista med en klype salt heretter
Akvariet mitt er 60 liter, så jeg vet at det er i minste laget både for sjokolademallen og glassmallene. Men fant det dessverre ikke ut før etter jeg hadde kjøpt dem... Men en nybegynner tenker jo ikke over sånne ting da karene i dyrebutikken ikke er noe særlig større de heller :/ Men en lærer av sine feil. Får se hvordan det går. Blir de for store eller problematiske gir jeg dem bort. Skal ihvertfall tenke bedre etter før jeg kjøper fisk neste gang
Jeg skal spare deg for ventingen: De blir for store og problematiske for en 60-liter, så gi dem bort nå med en gang, før de blir syke.

Det kommer til å bli mye vanskeligere å finne noen som vil ha dem etter at de har blitt syke, så det er ingen god ide å vente til det skjer.
Kampfisk
Jeg skal spare deg for ventingen: De [i]blir[/i] for store og problematiske for en 60-liter, så gi dem bort nå med en gang, før de blir syke. Det kommer til å bli mye vanskeligere å finne noen som vil ha dem [i]etter[/i] at de har blitt syke, så det er ingen god ide å vente til det skjer.


Vel, nå har jeg blitt litt bitt av basillen og skal kjøpe et 250 liters akvarium med fisk neste uke. Så da tenkte jeg at ihvertfall sjokolademalla skal få flytte inn dit
Tilfeldig bekjentskap
© ØrjanMc
Reklame for plussmedlemskap