Kampfisk døde.

Kampfisk død. Den ble jobservert jaget rundt av Platy og Platyne nappet i slørene til kampfisken. Vi tenkte ikke noe spesiellt over denne atferden. Vi reiste bort i ca 2t. Da vi kom hjem lå Kampfisken død under en rot. Der satt Ancistrus og «gnagde» på kampfisken. Den hadde spsit av all skinnet på den ene siden, alle slørene var nappet bort. Det kan virke som Platyne har mobbet kampfisken til døde og at den søkte tilflukt under en rot, der den døde. Det at Ancistrus opptrådte som åtselseter forundrer meg.
Er dette normalt?
Normalt og normalt.... vet ikke helt det, men det forekommer stadig vekk at fisk med lange slørfinner blir mobbet.
Du har åpenbart noen platyer som ikke liker fisk med lange slør. Ta lærdom av dette og sett ikke inn andre fisk med lange finner eller ny kampfisk så lenge du har "mobberne".
Det er ikke noe annet du kan gjøre med det, annet enn å unngå slike fiskesammensetninger. Det er åpenbart at dette var individer av arter som ikke går sammen.
Jeg har ikke inntrykk av at platyer generelt er aggressive overfor kampfisk, men det er individuelle forskjeller ute og går, og du har da åpenbart noen som ikke liker lange slør.

Ancistrus ER en åtsel-eter, så hvorfor det forundrer deg at en omnivore malle er det, vet jeg ikke. Hvorfor trodde du ikke det? De spiser kjøtt om de får tak i det, likeså greit som grønnsaker. Ancistrus er gjerne førstemann til mølla om det er en død fisk i et akvarium, og noen ganger rekker de å spise opp hele "den uheldige" før vi mennesker oppdager at noen er død i karet. Så sånn "fordufter" fisk på mystisk vis uten at vi noengang finner dem igjen. Skjellettet til fisken forsvinner ned i bunnlaget blant sand og grus og er ute av syne.
Takk, tenkte ikke på at Ancistrus er en åtselseter, men når du sier det står det jo helt klart for meg. Burde ha skjønt dette før. Mobbere, ja. Må nok tenke over samensettingen her etter.
Takk for nyttig svar.
Livet i et akvarie er av og til tøft. En av grunnene til at jeg lagde meg et brakkvanns kar var fordi jeg måtte få sverddrager og mollyer unna noen guramier og en kampfisk som ble trakasert. Kampfisken min og Guramiene mine var helt klart dårligere svømmere enn Mollyene og Sverddragerene og de kom seg ikke unna selv om de søkte tilflukt på mange gjemmesteder. Jeg bruker å godta litt kamp fiskene i mellom for slik er det jo i naturen også men denne gangen valgte jeg å handle inn et kar som Mollyene og Sverddragerene fikk for seg selv og samtidig får brakkvann.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap