Trenger hjelp. frykter finneråte i akvariet.

Inaktiv bruker
Har 2 palettciklider i akvariet, en hann og ei hu. Merker at hannen har mistet en del av halefinnen sin. Virker nesten som den er ''spist opp''. Han ser ut til å trives, spiser godt og er nokså aktiv i akvariet. Det hender likevel at han får et slags anfall når hu-fisken nærmer seg. Han begynner plutselig å skjelve noe enormt, nesten som om han er redd henne. Likevel hender det at de svømmer sammen ganske ofte. Det er først når hu virkelig nærmer seg at han reagerer. Tilbake til temaet om finneråte, merker jeg at finnen ikke virker direkte råtten. Jeg merker ikke noe hvitt belegg, men det synes jo at halefinnen er skadet. Aner ikke om jeg skal starte medisinering eller ikke. Utifra det jeg har sett har jeg ikke sett noe særlig til finnenapping fra hu-fisken. Tvert imot er det han som har nappet på finnene til hu-fisken. Er ingen andre fisker i akvariet heller. Hva vil egentlig skje hvis han dør av finneråte i akvariet? Vil bakteriene som forårsaket finneråten forbli i akvariet, og ta nye fisker som introduseres?
Hei

Kan ihvertfall si at den ristingen er parrdans. Har de ei hule å legge egg i? Palett ciklider liker huler med vegetasjon over og gjerne litt gjemt unna.

Skaden vet jeg ikke hva kommer av. Er det bare en finne som er skadet? Jeg hadde finnråte i et av karene mine og da var det ingen tvil. Finnene til en av ciklidene mine slo spretter og hang i filler. Ga en tredagers esha 2000 kur og alt gikk fint. Finnene grodde seg fine igjen
Inaktiv bruker
Hmm. Syns den ristingen virker litt skremmende, for når han har ristet så svømmer han avgårde og holder avstand Har ei kokkosnøtthule under en del planter og røtter, så det skal være nok steder til å ''leke''. Er så usikker på hva som har skjedd med halefinnen til fisken, den ser liksom ellers helt frisk ut..
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap