Gonopodium som dør

har et akvarie på 140l. med noen forskjellige fiske arter i.


Hadde 4 gonopodium, men nå er 3 av de døde, har 1 igjen.

Det jeg synes er rart er hvorfor er det bare disse artene som dør å ingen andre....????

Er dette normalt?
Hæ? :P Nei nå tror jeg du har missforstått littegranne ^^,


Gonopodium er altså det man kaller "tissefanten" til hannfisker tilhørende enkelte arter. Så Gonopodium er ikke en art i seg selv, men et forplantnings organ
åja :P

haha


jaja i alle fall de oransje fiskene med svart hale.


Det er en platy

Hvorfor bare platyene dør, er vanskelig å si. I første omgang må jeg spørre hvilke vannverdier du har, hvilke andre fisker du har, hvor lenge du har hatt dem, og om de virket syke før de døde. Eventuelt hvordan var adferden like før de døde?
Gjør ren pumpe å bytter 3-4 bøter vann vær 14 dag.
Ellers gjør jeg ren pumpen når jeg ser det begynner å bli dårlig trykk ,
i akvarievann så klart.

Har aldri tatt noen form for prøve av vannet , men burde kanskje ha fått gjort det.

har ikke så god peiling på fiskearter men her er et bilde av akvariet.

Det jeg vet jeg har er: 13 neontetra, 4 tetra fisker som ser ut som små atombomber,
1 platy , 1 ildhale , 2 dverggurami , 2 algespisere , blackmoly og 1 sandrydder. =)
Ta med deg en vannprøve til nærmeste dyrebutikk. Det kan være noe galt med vannet.

Ikke helt optimal samling av fisk der ser jeg. Black Molly og Platy skal vel helst ha temmelig hardt vann og litt høy PH, mens Neontetra skal vel helst ha blødt vann og lav PH.
hmm.

ja kanskje det , hvor mye vann må jeg ta med meg da..? holder det med 1 kopp..? Det går vel an å finne en mellom ting på vannet.

Eller burde jeg kanskje kvitte meg med noe fisk??
2 cl er ihvertfall nok. Pass på at koppen er ren og skyll den i akvarievannet før du fyller den med vann.

Å kvitte deg med fisk trenger du ikke om du ikke ser store tegn på mistrivsel. Tror ikke det er så alvorlig, men det er kanskje noe du kan tenke på neste gang du kjøper fisk.

3 døde fisk kan kanskje være et tegn....... kanskje. Som regel er vannet i Norge veldig blødt og Platy vil ha veldig hardt vann. En GH test vil avsløre det.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap