Hjelp!

Jeg har flyttet sammen med en venninne av meg, og siden jeg har snakket om at jeg har villet ha akvarie, så dumpet plutselig venninnen hennes et her. Jeg har lest meg litt opp på hva som er lurt og ikke, men er likevel ganske grønn i og med at jeg aldri har hatt fisk før.

Det som plager meg er at denne venninnen har behandlet det som en dekorasjon, ikke som levende vesener, og grunnen til at hun ga det bort var at hun syntes det var kjedelig at all fisken hennes døde (noe som i mine øyne ikke er så veldig rart skjedde med tanke på hvor uvitende hun er). Jeg hadde jo egentlig planlagt å begynne med å kjøpe et 120L, og deretter investere i et enda større som passer den typen fisk jeg ønsker å ha når jeg har fått erfaring med dette.

Det vi har fått er:
20L akvarie med lys (som hun absolutt mente var 70L, selv om det ikke rommer mer enn kanskje to 10L bøtter med vann i..)
En helt grei pumpe med filter
Grus
En plante
En trerot
Et par dekorasjoner
Gullfiskfôr
Mallefôr
Biotopol
Liten håv
1 Slørhale
1 Malle

Akvariet ble aldri innkjørt hos henne, og da hun satte det her tok hun bare vann fra springen helt opp til kanten, helte 5ml Biotiopol i, satte i gang pumpen, og slapp fiskene ut. Dette akvarie tror jeg hun hadde rundt 6-7 fisker i (blant annet en kampfisk), og ut fra hva jeg har lest er det enormt viktig at det er stort nok og godt innkjørt for at fisken skal trives. Planten ser halvdød ut, tror aldri hun har brukt noe gjødsel, og det var ikke lys som fungerte i akvariet, vet ikke helt hvor lenge det har stått uten. Jeg har nå i det minste byttet lyspære så det fungerer, men jeg tror ikke temperaturen i vannet er riktig. Slørhalen svømmer bare rundt og rundt og virker helt forvirret og stresset, og mallen ser jeg nesten ikke noe til siden den kun gjemmer seg i planten hele tiden.

Hva i all verden skal jeg gjøre for å få fiskene til å ha det så godt som mulig her? Jeg har foreløpig ikke penger til å kjøpe et større akvarie til de stakkars fiskene, og jeg er sikker på at de kommer til å dø i løpet av få uker. Er det dumt av meg å tenke at dette er totalt dyreplageri og at det ville vært bedre å avlive fiskene som er igjen?
Hater folk som behandler akvarier som pynt..

20 L er alt for lite til alt unntatt yngel og reker, og akvariet bør kjøres inn i 6 uker. Anbefaler å lese en akvariebok eller i kunnskapsdatabasen her eller andre akvarie sider.
Rundt 100 L er perfekt å starte med, da har man er godt utvalg av fisk man kan ha oppi.

Du kan lese om hver enkelt fisk sine behov i fiskebasen med tanke på temperatur og vannverdier o.l

Har du varmekolbe forresten?

Når det gjelder fiskene kan du enten spørre nærmeste dyrebutikk eller noen på forumet om de vil ha de i mellomtiden eller du kan spørre noen om filtergugge og akvarievann så det blir litt bedre klima
Dette var litt synd. Etter hva jeg leser er det om situasjonen skulle ikke veninnen din hatt ansvaret for fisker. Det beste hadde som sagt vert om fiskene hadde fått et godt sted å være til akvariet er klart for bruk.

Et filter må kjøres inn. Hvis akvariet var tomt for fisk kunne du brukt salmiakk men det kan du ikke nå. Saken er at organisk materie danner ammoniakk i vannet og det er giftig for fisken. Ammoniakken må i to faser brutes ned til nitrat som plantene bruker slm gjødsel. Det er filteret sin oppgave. Noe du kan gjøre er å bytte 30% av vannet hver dag for å holde ammoniakk nivået nede. De døde fiskene døde sikkert av ammoniakk og nitritt forgiftning.

Dere burde hatt tester for ammoniakk og nitritt sammen med ph. Men de koster selvfølgelig penger. Dere burde hatt en liten varmekolbe for å holde temperaturen oppe også men om dere har det varmt i rommet så går det som regel bra.

Ellers så får du bare gjøre det beste ut av det. Du fikset lyset og det er veldig bra. Da har de lys. Planten må ha gjødsel. Kanskje både i grusen og i vannet. Koster også penger......

20 liter er lite, men det er da noe. Jeg har sett skrekk eksempel som er mye verre.

Bytt vann ofte. Helst vær dag. Det er det beste du kan gjøre som ikke koster penger. Om du kjenner noen med akvarium kan du låne filterguffe, hadde de vert flott. Ellers så begynner det å koste penger. Les deg opp på fiskene dere har og prøv å gjør det beste ut av det. Det kan hende fiskene dør, men det kan hende at filteret nå har fått tatt seg opp og klarer å fjerne ammoniakken også.

Slørhalen er redd og prøver sikkert å rømme mens mallen gjemmer seg. De begge er sikkert glad for å finne gjemmeplasser men det er vanskelig i 20 liter.
Jeg ville begynt med å gi bort slørhalen hvis jeg var deg. Selv om det hadde vært på 70 liter ville det vært for lite for denne arten.

Maller finnes det rundt 2000 arter av, i størrelse fra 2,5 cm til over 2,5 meter i lengde. Mange av dem er sosiale. Så prøv å finn ut hvilken art det er, sånn at du i neste omgang kan finne ut om den trives alene eller ikke, og hvor stor plass den trenger.
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap