Hvor mye salmiakk trenger jeg, hvor ofte osv..

Hei.
har kjøpt et lite akvarium på 27 L i dag og har nå hatt i sand og planter.. Nå skal jeg kjøre det inn og har lest litt om denne salmiakkmetoden.. hvor mye skal jeg tilsette og hvor ofte skal jeg gjøre dette? og dette skal jeg gjøre i 4 uker?
kan jeg bruke vanlig salmi salmiakk kjøpt i matvarebutikken? Og forstår jeg rett at når innkjøringsperioden er over skal 30-35% vann byttes så kan jeg ha i fisken jeg vil ha i? Ja, jeg må ha det inn med t-skje
Hei. Har du vanntester for NH3 og NO2?
Når jeg kjører inn filter med salmiakk så bruker jeg å tilsette 5 ml pr. 100 liter og så ta tester for nh4 for å se konsentrasjonen av ammoniakk. Når ammoniakk konsentrasjonen går ned tilsetter jeg mere. Etter noen uker vil du få masse no2 i akvariet. Det vil etter hvert også gå ned. Når no2 avtar skifter jeg alt vann og da er akvariet klar til å ta i mot dyr. Hele greia tar ca 4-5 uker.

Vet det finnes en kalkulator også et sted på forumet.

Salmiakk er som kjent vann og ammoniakk. I 27 liter ville jeg ha tilsatt 2-3 ml Salmi og sjekket nh4 etter en time. Jeg vil tro at testen vil gi et stort utslag på ammoniakk. Om ikke så tilsett noen ml til.
Pass på at salmiakken kun inneholder ammoniakk og vann. Den fra lilleborg er fin. I mitt kar var det litt annerledes, for det skulle ikke mer til enn 3ml, og nivået steg til der det skulle være. Og det er 240l. Prøv med 0.5-1ml, mål etter en halvtime-time, og tilsett mer så verdien ender på 5.
Du tar i mer når verdien er nede på 1.
Når NH3/4 og NO2 hr stabilisert seg - altså er på 0, kan du godt skifte halvparten av vannet.

http://akvaforum.no/text.cfm?id=2372
En fin artikkel jeg brukte, hvis du ikke alt har lest den
Ikke finn på å ha i 2-3 ml salmi slik Limbeck sier...det blir alt for mye ! I et så bittelite akvarium er nok 1 ml nok. For mye NH4 skader innkjøringen.

Hele ideen med salmi-metoden er å simulere den naturlige prosessen som skjer når biologiske avfallsstoffer fra fisk og planter brytes ned til ammoniakk. hele trikset er å holde konsentrasjonen av NH4 konstant på 3.5-5 ppm. Til dette trenger du vanntester (dråpetester) for NH3/NH4, NO2, pH og gjerne NO3 og GH.
Kjemien fungerer slik :
1. Avfallsstofer brytes ned til bl.a. NH3/NH4.
2. Filterbakterier "spiser" NH4 og utskiller NO2
3. Andre filterbakterier "spiser NO2 og utskiller NO3.

NH3/NH4 og NO2 er giftig for fiskene, mens NO3 tåler de bra, innenfor rimelighetens grenser.

Innkjøringen går ut på å la disse filterbakteriene etablere seg i filteret, noe som tar tid.
En snarvei er å få "filterguffe" fra et fungerende akvarium, da kan tiden kortes ned. Ellers tar innkjøringen 5-6 uker. MEN, med filterguffe fra en annens akvarium risikerer man også få smittestoffer med seg over i eget akvarium ! Av den grunn tar jeg kun filterguffe fra egne kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap