Nyoppstartet akvarium

Hei Jeg har nå kjøpt meg et Elegance 95 Liters akvarium. Jeg har fylt dette med grus, planter, en stor rot, varmekolbe og pumpe. Jeg har fått anbetalt å bruke salttabletter, Nitradac og Aquasana. Er dette riktig, eller må jeg gjøre noe annet for å få fine vannverdier?

Og hva slags fisk er best å begynne med?
Salt høres ikke ut som en god ide, da det er noen arter som tåler salt dårlig. De andre har jeg ikke hørt om før.
Det enkleste du kan gjøre er å skaffe filterguffe fra noen andres akvarium, hvis du kjenner noen som har det. Eller så kan du bruke salmiakmetoden. Har selv prøvd den - men ikke fullført pga feriestyr, men den fungerer veldig bra

Ang fisk, så kan du skaffe deg dråpetester som måler pH og kh/gh, også kan du gå inn på fiskebasen og lete etter fisk som trives med det du har i kranen. Men det er også mange som ikke bryr seg så ille mye om pH og gh/kh. Mine apistoer, coryer og smykketetraer som helst vil ha pH nede på 5-6, klarer seg uten problemer i mitt kar som ligger stabilt på 7. Bedre med stabil, litt høy pH, enn svingende pH.

Du kan også gå inn på fiskebasen og søke etter fisk som passer i et 95 liters kar. Det er mye å velge i, og du må finne ut av hva du liker
Hvis du leter litt rundt der, og finner noe du liker - gjerne som er fra samme sted, med nogenlunde samme krav til vannverdier, så kan du poste dem her, så kan vi se om det er en fin match
Riktig som Smoit sier...salt er tøys til de aller fleste ferskvannsfisk. For enkelte arter er det rene giften.
Det viktigste er å kjøre inn akvariet skikkelig FØR det kommer en eneste fisk i akvariet. Dette kan ta alt fra under 1 uke til 5-6 uker alt etter hvilken metode du bruker. Før du begynner bør du skaffe deg vanntester (dråpetester !) for NH4, NO2, pH og GH, slik at du selv kan ha kontroll over innkjøringen og den daglige driften etterpå. Med testene vil du også se hva slags verdier kranvannet ditt har, slik at du kan legge opp fiskebestanden i noenlunde overensstemmelse med disse verdiene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap