Belegg på vannoverflaten.

Hei.
jeg fikk i forre uke plutselig et belegg på overflaten i akvariet mitt. (250l)
bytter ca 1/3 vann i uken osv. i det siste har akvariet gått kjempe fint og fiskene har sett ut til å trives. så kom dette belegget og la seg i overflaten. hva er det ? hvor kommer det ifra og hva kan jeg gjøre med det ?
Vanligvis når jeg bytter vann så suger jeg vann fra bunn og rensker med div møkk som ligger på bunn. vasker over glass ect med en svamp og slik.

Nå når jeg fikk dette belegget så sto jeg i lange tider med et glass og fjærnet det fra toppen. så renset jeg bunn som vanlig og renset pumpa.

1 dag senere så er belegget påvei tilbake og en scalare er død...

legger ved et dårlig bildet, men det kan skimtes hva jeg snakker om. og dette er etter 1 dag.

Hjelp !
En slik hinne er ofte en olje/fett-film, og kan komme av mye rart. Har du fått noe nytt i akvariet i det siste? F.eks blader, røtter, nytt fôr etc?
Kontorstol
En slik hinne er ofte en olje/fett-film, og kan komme av mye rart. Har du fått noe nytt i akvariet i det siste? F.eks blader, røtter, nytt fôr etc?


Nei. alt er som det har vært i de siste 2mnd eller så.
Det kan hende du gir fiskene for mye/ofte mat, så du kan prøve å kutte ned på det eller la være å mate de i noen dager. Den enkleste måten å fjerne en slik hinne på er forresten å legge tørkepapir på overflaten, la det trekke inn, og så løfte det forsiktig av.
skulle ikke tro det, jeg gir veldig lite mat 2 ganger om dagen.
Ser aldri restet etter mat på bunn eller lignende.

flere forslag der ute ?
Går det an å stille på utblåset fra pumpa di? Jeg hadde et slags belegg på vannoverflaten, og det gikk bort da jeg stilte pumpa opp mot vannoverflaten Sier ikke at det er samme tilfellet, men du kan i hvert fall prøve
jeg er nå heeelt sikker på at dette er en alge sak...
Hvordan skal jeg bli kvitt dette på raskest og mest effektiv måte ?
plante flere planter ?

og det har vært fra fall på scalarene mine så det er bare en igjen..
men vil denne klare seg alene ?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap