Nybegynner trenger hjelp !!

skal kjøpe ca 100 liters akvarium... men noen som vet om noen gode billige produkter? trenger nesten alt untatt slamsuger tror jeg... noen fisker du anbefaler meg? jeg tenkte litt på corydora, men vil ikke ha et arts kar så noen andre fisk må med
Sjekk f.eks. rubrikkannonsene her inne og på www.finn.no Der kan du sikkert finne alt du trenger og mere til...
Om du ønsker tips om fisk kan du kanskje tenke på om du ønsker levendefødere som f.eks. guppy og platy, som skal være fine nybegynnerfisk. Om du ikke ønsker levendefødere (som raskt kan bli mange) kan du jo f.eks. titte rundt på fiskebasen, og evt i andre medlemmers akvarier og finne en eller to fiskeslag du liker og ønsker å ha. Så kan du spørre nærmere her hvilke de kan passe sammen med osv. Legg merke til at noen fisker liker best bløtt/surt vann, mens andre liker hardere vann m høyere pH (står angitt i fiskebasen). Det bør tilstrebes å holde fisk med nokså like krav til vannkvalitet. Da trives de best, og du får friske fisker.
vet dette kan høres ut som jeh ikke er nybegynner da, men hadde et veldig lite akvarium jeg kvittet meg med etter noen måneder... men nå har jeg har lest meg opp veldig nå da og kan det meste en akvarist skal kunne (ikke en ekspert altså ) men jeg er uansett nå begynner selv om det ikke kanskje høres sånn ut.. kan jeg ha siamesiske alge etere i 100-120 liter?? det dtår 160 men kan det gå og at fisken trives?? var i en butikk og skulle se på akvarium irriterer meg SÅ mye at det står der og lyver til deg !! (de ansatte altså) sier innkjøringen bare er i ei uke og at biobox er det beste filteret påmarkede, jeg fikk tips av dem da jeg var helt helt fersk og trødde jeg kunne stole på dem, men neida. har opplevd biobox filterene som noen fæle greier som ikke gir noe veldig til sirkulasjon, og nå etter et halvt år så er det nesten så vannet ikke kommer ut! filteret er renset i akvarium vann flere ganger uten nytte.. pga denne opplevelsen vil jeg spørre dere om merker på filter og akvarium som er bra vil helst ikke ha levende fødene.. et ønske er jo corryer
Det går bra å ha en gjeng med cory i et 100 liters akvarium. Men jeg vil anbefale deg først og fremst å skaffe vanntester (dråpetester) hvis du ikke har det, slik at du vet hvilke egenskaper kranvannet ditt har...da er det mye lettere å anbefale/velge fisk.

Ellers er det noen grunleggende spørsmål når det gjelder fiskevalg : Vil du ha stimfisker, eller fisker som lever enkeltvis/parvis. Liker du teraer...eller ciklider ? Er du interessert i fisk som yngler ?
En liten advarsel kan være at ciklider ikke alltid går så godt overens med coryer, da coryene har null peiling på territorier og slikt noe. Så hvis du har coryer som førstevalg bør du ha fredelige fisk ved siden av.
hvilke fisk er fredelig og passer med corryer, siden jeg ikke vil ha arts kar liksom men flere typer vet ikke helt hvilke ciklider jeg kan ha i 100 liter... hva er best å begynne med? corryer er så sjamerene at de er vanskelig og ikke velkomme hjem til mittt kommende kar da har god tid til å planlegge og sånt
Du kan jo se litt etter fisk som vil holde seg i toppsjiktet av akvariet? Coryer er bare interessert i hva som er i bunnen, så med fisk som holder til å toppen så får du utnyttet akvariet bedre.

Om du vil ha mere fisk i bunnen kan du se litt på værål De liker også å snuse rundt i sanden og er stilige når de filtrerer sanden med å blåse den inn gjennom munnen og ut gjennom gjellene. De vil ha veldig fin sand. Væråler skal vel egentlig ha litt større akvarier så når de blir voksne og store må du kanskje finne et annet hjem til dem. De liker seg sammen med to-tre artsfrender.

Pass på at værålene passer i de vannverdiene coryene dine vil ha.
takk noen filtere som ikke er sånn super dyre dere vet om?
F.eks. neontetra eller kardinaltetra er jo flotte fisker som passer nmed cory og som du gjerne kan ha en liten stim av i en 100 l. Men sjekk vannet og se om de passer til de verdiene du har. Når det gjelder pumper/filter ser jeg at flere her på forumet har anbefalt tetratec som gode og nokså rimelige utvendige pumper. Ellers er jeg veldig fornøyd med Fluval som innvendig pumpe i et av mine akvarier. Et utvalg pumper/filter til forskjellige priser finner du f.eks. på www.aquamanias.no.
takk kan jeg ha fluval u3 i til 100 liter? skal bytte ut kullfiltermattene (eller hva de nå enn heter) i blåfiltermatte
så fint noen somvet om noen greie og billige akvarier på 100 liter?
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap