Jula sand

Hei

Jeg var inne på jula.no og lette etter sand man kan bruke i akvarier, men ble litt forvirret. Kan noen linke til den sanden som kan brukes?
Vel, det som er forvirrende er at det ikke står noe om akvariebruk. Det står at den skal brukes til sandblåsing. På den omtale sanden fra biltema som kan brukes i akvarier står det presisert at den ikke skal brukes til sandblåsing. Ergo er det ikke samme sanden.......
jeg har fått link på den samme sanden når jeg lurte på hvilken sand jeg skulle velge tror jeg. skjekk litt til å så har du nok svaret du leter etter
Hva er det som er forvirrende? Det er REN sand?! Helt vanlig sand.

At det ikke står spesifisert på pakken at det kan brukes i akvarium er sikkert bare at produsenten ikke hadde regnet med at vi akvarister skulle komme snikende på leit etter svinbillig bunnlag for akvariene våre. De forventet nok at de som kjøper denne sanden har tenkt å bruke den til sandblåsning, og derfor markedsfører den som sand til sandblåsning, og ikke som bunnlag til akvarier, men det betyr ikke at det ikke kan brukes til annet enn sandblåsing.

Dog anbefales det å IKKE bruke slik sand til enkelte former for sandblåsing, på grunn av nivået av kvarts i sanda. På biltema si sand står det bare at den ikke må brukes til fristråleblåsing, som bare er èn metode innenfor sandblåsing. Det betyr ikke at man ikke kan bruke den til sandblåsing i det hele tatt. Det er også noe som heter punktstråleblåsing, en metode som gjør at man ikke utsettes for det farlige støvet som dannes når kvatssanda knuses i sandblåsingprosessen (iallefall ikke i like stor grad). Ved fristråleblåsing er man mer utsatt for å få i seg dette helseskadelige støvet, som ved innånding kan resultere i at man utvikler sykdommen silikose, som har vist seg å være dødelig i enkelte tilfeller.

Men det er basicly samme sanda som biltema selger.
Jeg vet ikke nøyaktig hva som kjennetegner sand til akvariebruk men ingen anbefaler å bare ta sand fra elver, så noe må det vel være. Kanskje den er desinfisert?
Jeg har akvariet fullt av stein jeg har plukket fra elver eller i saltvann. Så lenge du skrubber/koker/steker steinen/sanden, så tror jeg du dreper det som måtte være av bakterier og alger som kan være skadelig. All sand kommer jo fra naturen! Jeg har hvertfall ikke hatt noe problem med dette.

Noe sand og stein styrer man unna fordi det inneholder mineraler eller metaller som kan påvirke vannkvalitet i uønsket retning eller være skadelig for fisken. Noen typer sand har vel også for skarpe sandkorn som kan skade fisker, da særlig de som roter gjennom bunnlaget etter mat (corydoras f.eks.).

Jeg skjønner veldig godt at det er lett å bli forvirret. Dyrebutikker selger ofte spesiell "akvariesand" til stive priser. All respekt til dem for at de kan tjene så gode penger på gråstein.

Søk på nettet, les på pakningsvedlegg og finn ut hva sanden inneholder, og ta gjerne med en lupe og titt på sanden. Da ser du fort om den har runde eller skarpe kanter.

Jeg har tenkt å kjøpe sand fra jula fordi den er billigere enn den fra biltema og sekkene er på 25kg og koster 59kr tror jeg mens biltema koster det 59kr for 16 kg sekk. ( er ikke helt sikker på om dette er riktig pris, men bare skjekk nettsida )
Lompus
Jeg har tenkt å kjøpe sand fra jula fordi den er billigere enn den fra biltema og sekkene er på 25kg og koster 59kr tror jeg mens biltema koster det 59kr for 16 kg sekk. ( er ikke helt sikker på om dette er riktig pris, men bare skjekk nettsida ;) )

Kan noen av dere som velger "billig" sand fremfor rådasand eller tilsvarende som er testet og godkjent for akvariebruk velger "billig løsningen"?
Dere kan bruke tusenvis av kroner på fisk og utstyr men skal kun bruke småpenger på sand... Dere tenker ikke på at det i enkelte tilfeller kan være "avfallstoffer" i disse løsningene som overhode ikke er spesielt bra for verken akvariefiskene eller planter - disse variantene er ikke alltid tilrettelagt for akvariebruk.
Min oppfattelse er at bommer dere her er det lite å spare..
For meg helt uforståelig tankegang...
Er det noen som vet hvilken prosess dyrebutikkenes akvariesand har gjennomgått?
Dyrebutikken selger sand. Punktum. Den er ikke testet eller godkjent eller noe som helst. Ren sand er ren sand. Ikke noe hokus pokus der. Syns rett og slett HansM er nedlatende og kunnskapsløs her. På Biltema sin pose står det at den er egnet for akvariebruk, det står det ikke på rådasanda. Rådasanda er dessuten for grov etter min smak, og ikke er den så pen heller...

Har nå 21 kar i drift, og har aldri brukt noe annet enn sand fra Jula og Biltema. Hvorfor skulle jeg det? Sanda har aldri skapt problemer; fisk, reker og planter stortrives. Det er også helt vanlig at akvarister "fanger" sand selv. Som sakt; ren sand er ren sand...
Sissimor
Dyrebutikken selger sand. Punktum. Den er ikke testet eller godkjent eller noe som helst. Ren sand er ren sand. Ikke noe hokus pokus der. Syns rett og slett HansM er nedlatende og kunnskapsløs her. På Biltema sin pose står det at den er egnet for akvariebruk, det står det ikke på rådasanda. Rådasanda er dessuten for grov etter min smak, og ikke er den så pen heller... Har nå 21 kar i drift, og har aldri brukt noe annet enn sand fra Jula og Biltema. Hvorfor skulle jeg det? Sanda har aldri skapt problemer; fisk, reker og planter stortrives. Det er også helt vanlig at akvarister "fanger" sand selv. Som sakt; ren sand er ren sand...

helt enig med deg sissimor
som sagt skal jeg selv ut og kjøpe jula sand snart til karet jeg har tenkt å starte opp
gleder meg!!
Sissimor
Dyrebutikken selger sand. Punktum. Den er ikke testet eller godkjent eller noe som helst. Ren sand er ren sand. Ikke noe hokus pokus der. Syns rett og slett HansM er nedlatende og kunnskapsløs her. På Biltema sin pose står det at den er egnet for akvariebruk, det står det ikke på rådasanda. Rådasanda er dessuten for grov etter min smak, og ikke er den så pen heller... Har nå 21 kar i drift, og har aldri brukt noe annet enn sand fra Jula og Biltema. Hvorfor skulle jeg det? Sanda har aldri skapt problemer; fisk, reker og planter stortrives. Det er også helt vanlig at akvarister "fanger" sand selv. Som sakt; ren sand er ren sand...


Hallelujah! Helt enig!

Kjøpe sand til tusenvis av kroner blir litt som å vaske bilen med Voss-flaskevann. Men folk må jo bruke hva enn de vil. Likevel syns jeg det er viktig å opplyse om at det som selges i dyrebutikker som regel er produkter man kan finne andre steder til rimeligere pris. For noen er er det viktig å spare litt penger her og der.

Det er også så enkelt som å lese varedeklarasjonen, da vet du hva sanda kan inneholde.
Angående sand fra biltema/jula?
Hei sissimor! Hva mener du med farger sanden selv? Hvordan gjør man det?
Går det bra å ha reker i denne sanden??? Jeg skal starte opp ett 180l kar, det skal kunn gå reker og krabber oppi der (muligens nanofisk). Derfor jeg lurer!! Håper på svar=-)
Mette Almquist Torsberg
Hei sissimor! Hva mener du med farger sanden selv? Hvordan gjør man det? Går det bra å ha reker i denne sanden??? Jeg skal starte opp ett 180l kar, det skal kunn gå reker og krabber oppi der (muligens nanofisk). Derfor jeg lurer!! Håper på svar=-)

kan ikke se det står farger sanden, men du mente kanskje fanger
Ja mente fanger, men er sanden rekesafe?? Biltema/jula sanden altså! Hihi, hvem er da best?
trodde du mente fanget men sanden vet jeg desverre ikke kan nok ikke hjelpe deg der men det er det nok andre som kan svare på
HansM
[QUOTE=Lompus]Jeg har tenkt å kjøpe sand fra jula fordi den er billigere enn den fra biltema og sekkene er på 25kg og koster 59kr tror jeg mens biltema koster det 59kr for 16 kg sekk. ( er ikke helt sikker på om dette er riktig pris, men bare skjekk nettsida ;) )

Kan noen av dere som velger "billig" sand fremfor rådasand eller tilsvarende som er testet og godkjent for akvariebruk velger "billig løsningen"?
Dere kan bruke tusenvis av kroner på fisk og utstyr men skal kun bruke småpenger på sand... Dere tenker ikke på at det i enkelte tilfeller kan være "avfallstoffer" i disse løsningene som overhode ikke er spesielt bra for verken akvariefiskene eller planter - disse variantene er ikke alltid tilrettelagt for akvariebruk.
Min oppfattelse er at bommer dere her er det lite å spare..
For meg helt uforståelig tankegang...


Når vi allerede bruker "tusenvis av kroner" på fisk, hvorfor i all verden skal vi bruke tusenvis av kroner på SAND? Jula og biltema sin sand er helt vanlig sand, og de tar ikke mer for den enn de burde. For meg er det uforståelig at man skal være så fastlåst i tankegangen, å tro at man kun kan kan kjøpe slikt på dyrebutikken.. Hvor tror du dyrebutikkene/produsentene får varene sine fra? Hvis du er redd for "avfallstoffer" i naturprodukter, så bør du være like paranoid med de naturlige variantene fra dyrebutikken.
Skal man ta alt for "god fisk" bare fordi man betaler skyhøye priser for det?
Men for all del, hvis du er stinn av gryn og hysterisk for alt som ikke er "laget" for akvariumsbruk, så er det ingen som skal hindre deg i å stole blindt på varene fra dyrebutikken.

På dyrebutikken kan de si hva som helst for å få deg til å kjøpe varene de selger. De kan også si mye rart for å få deg til å tro at du MÅ kjøpe det hos dem. Alt fra lysrør, røtter, fiskemat, bunnlag, stein og dekor. Men ved spørsmål, kan de ikke engang svare på hva slags treslag "mangroverøttene" egentlig er. Ikke kan de heller si hva slags type stein de har, annet enn det fiffige navnet produsenten gir dem.

Når det skal være sagt, så er da både sanda fra Jula og biltema godt utprøvd til akvariumsbruk.
har du reker mette?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap