Når skaden har skjedd.....

Har nettopp startet opp et akvarium på 106 liter, og satt inn i fisk i akvariet etter kunn 3 dager. Etter å ha lest en del innlegg/artikler her på forumet, forstår jeg at dette var en tabbe.

Det er snakk om 2 par Sommerfuglciclider, som ble satt inn i løpet av dagen i dag. Foreløpig ser de meget bra ut, der de svømmer rundt i akvariet. De tar til seg for, og farvene fremstår som ennå tydligere enn i butikken. Det eneste jeg reagerer på er at det ser ut som om de puster meget raskt, men det vanskelig for meg å si om det er normal rytme eller ikke.

Har målt PH og NO2:

PH: 7,0 - 7,5( nå skal det nevnes at det ble lagt ned en større rot, samt Catappa - blader i løpet av dagen). På sikt er målet å få denne verdien noe ned da fiskene jeg ønsker foretrekker noe surere vann.

NO2: 0,01(her bør det vel strengt tatt ikke gi noen utslag, da alt av planter, fisk, røtter o.l først kom på plass i dag).

Forøvrig er vannet noe uklart, men har forstått at dette kan skyldes at jeg ikke skyldte grusen før jeg hadde den i akvariet.

Mine spørsmål er da som følger:

- Skal jeg begynne med daglige vannbytter( 30 prosent) for å ligge i forkant av en NO2 oppblomstring, eller skal jeg vente på at symptomene skal melde seg? (er egentlig villig til å gjøre det meste for at disse små stakkarene skal ha det så godt som mulig, til tross for mitt feilskjær).

- Er det andre verdier som bør overvåkes nøye pga denne tabben?


aminoakk og nitritt burde du følge nøye med på. hvis du vet om noen som har et akvarie eller en akvarie klubb i nærheten av deg kan du vel spørre om litt filterguffe? innkjøring er viktig!! og kan godt være fiskene virker ok nå , men kan være de dør snart.. hadde for kort innkjøring i et kar og der tror jeg det var 1 fisk som overlevde av ''start fiskene''
Hvis du leser om innkjøring, vil du se at det tar ca 14 dager før nitritt (NO2) dukker opp. NO2 er et resultat av nedbryting av NH4 - ammoniakk. Ammoniakk kommer fra avfallsstoffer fra fisk, rester av for mm. Ammoniakk er svært giftig for fisk.

Dersom du venter med vannbytter til du ser NO2, er det stor fare for at fiskene dine får varige skader eller dør før du skjønner hvorfor, fordi NH4 som du altså ikke tester for, kommer før NO2.

Det at fiskene svømmer rundt har ingenting med at de har det bra å gjøre. Selvsagt spiser de, det gjør alle som er sultne og får mat, inntil de blir for syke.

Det du må gjøre er å bytte minst 30% vann daglig, til dine målinger av ammoniakk og nitritt viser null! Det tar lenger tid å bygge en god bakteriestamme nå fordi du hele tiden må tynne ut de næringsstoffene som bakteriene skal leve av. Slik er det bare.

Får du tak i filtergrums, kan du korte ned innkjøringstiden vesentlig. Bruk søkefeltet, så får du opp mange innlegg om filtergrums/filterguffe.
Helt riktig som Sigmund sier...men utrolig masse jobb hvis du ikke får tak i filterguffe. I mellomtiden er det heller ikke sikkert fiskene kommer uskadd fra det. Uten filterguffe er den beste løsningen å ta fiskene tilbake til butikken og kjøre inn akvariet skikkelig før du henter dem igjen.
Et alternativ kan være å få litt filterguffe fra butikken som fiskene ble kjøpt i?
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap