Bestning til 110l

Heisann, jeg har nylig gått til anskaffelse av et 110l akvarium og lurer litt på hva slags fisker jeg bør ha, jeg har her noen ideer og spør dere om hvor langt på bærtur jeg er!

Til å begynne med;

1 Ancistrus
3-4 SAE

Stimfisk;

10-15 Tetra, sort neon/kardinal

Prydfisk;

Ett par perlegurami, muligens palettciklider

Bunnfisk; pansermaller, kanskje 1 ildhale

Vil disse fungere i lag i det hele tatt? Takk for svar!

Tror ikke jeg ville hatt ciklide sammen med pansermalle (Corydoras). Corydoras svinser rundt omkring hele tiden og dersom Cikliden får egg, så kommer de til å jage og skade Corydoras. De fungerer ikke godt sammen og spesielt ikke i 110L
Notert.
Men angående algespisere, er det noe vits med corydoras om en har et par stk SAE, eller trenger jeg ingen av delene om jeg har 2 eller flere ancistrus?
Corydoras spiser ikke alge. De rensker opp i sanden (NB, husk at du må ha sand i bunnlaget dersom du skal ha Corydoras), mens SAE og Ancistrus spiser alger. Selv har jeg både Corydoras, Ancistrus og 2 SAE (men det er i 185L). Personlig synes jeg det høres veldig mye ut med 3-4 SAE i 110L. Da ville jeg heller gått for Otto istedet for SAE. Den er mindre og en bedre algespiser enn SAE.
Ahh, lærer noe nytt hele tiden. Hadde tenkt å bruke grus fra dyrebutikken, så Corydoras utgår. Noen andre fisker som er gode til å rense sand/grus?
Hva med å bruke andre ting enn fisk? F.eks snegler og reker. Mye fint der, og dersom du har endel planter og f.eks javamose så er det nok mye større sjanse for at reker overlever sammen med fisk. Reker er veldig flink til å spise avfall som kommer på bunnen.
God idé! Skal lese meg litt opp på reker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johan Blixhavn Mæland
Reklame for plussmedlemskap