Spm ang algespisere

Hei. Jeg har to akvarium det største er 110L og det minste er 60L. Hvor mange algespisere bør jeg ha i hvert? I det størst har jeg to men der henge begge bak pumpen og gjør ikke jobben de skal. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette?? Har kun hatt akvarium i ett par mnd så er ikke så kjent med hvordan alt fungerer. I det lille akvariumet hadde jeg to algespisere da dette ble ambefalt fra butikken, men den ene algespiseren døde etter å vært i kamp med den overlevde algespiseren. Er dette normalt?
Tror de heter asistrus eller noe.
Synnøve Dale Larsen
I det størst har jeg to men der henge begge bak pumpen og gjør ikke jobben de skal. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette??


Ancistrus er vel mer nattaktiv, og holder seg mer i skjul på dagtid. De gjør nok jobben de skal, på natterstid når lyset er av.

Synnøve Dale Larsen
I det lille akvariumet hadde jeg to algespisere da dette ble ambefalt fra butikken, men den ene algespiseren døde etter å vært i kamp med den overlevde algespiseren. Er dette normalt


Mulig du hadde 2 hanner, og at de har sloss om samme territorium. Utfallet av sånne kamper kan av og til ende i død for den ene, eller i verste fall for begge.
Men hva pleier dere å gjøre for å få vekk alger? Siden alespiserne mine har tilbrakt lang tid bak pumpen har det opparbeidet seg alger. Prøvd å skrape men går ikke vekk!
Selv har jeg 2 ancistrus (hann og hunn) og 3 ottoer (otocinclus affinis) i 110L er veldig fornøyd, men må bruke litt algemagnet i tillegg.. men ikke mye!

Kan anbefale ottoene, i tillegg til ancistrus. Veldig gode og effektive algeetere! Mange har opplevd å hatt problemer med å få dem de å overleve den første uka, og jeg vet at dette dessverre er en svakhet for arten. Har tilsammen 8 ottoer, alle har overlevd (har de fordelt på forskjellige kar) Disse bør du ha minst 3-4 av for at de skal trives, da dette er en stimfisk.

Får å få vekk algene anbefaler jeg deg å kjøpe minst 3-4 otto og en algemagent! Er mye mer fornøyd med magnetene enn skrapene! Syns de er så mye mere effektive!

Om du har et veldig stort algebroblem og dette ikke hjelper, kan det lønne seg å la lyset være av i akvariet døgnet rundt et par dager og/eller tilsette et algemiddel.. har selv ingen erfaringer mid algemiddel, da jeg ikke har hatt bruk for det, men sikkert andre her inne som har mer erfaring med det.

Man bør heller ALDRI la lyset være mer på enn max. 12 timer i døgnet eller la vinduet stå ved vinduet, så solstrålene treffer det, da blomstrer algene!
Takk for svar og hjelp. Har 4 corydoras i det 110L akvariet og de er veldig flink på bunnen. Men i tillegg til de ble jeg ambefalt å kjøpe 4 amonoreker til å spise alger fra plantene. Vet ikke om noen har ærfaring med dette?
Takk for svar og hjelp. Har 4 corydoras i det 110L akvariet og de er veldig flink på bunnen. Men i tillegg til de ble jeg ambefalt å kjøpe 4 amonoreker til å spise alger fra plantene. Vet ikke om noen har ærfaring med dette?
Celina K
Får å få vekk algene anbefaler jeg deg å kjøpe minst 3-4 otto og en algemagent! Er mye mer fornøyd med magnetene enn skrapene! Syns de er så mye mere effektive!


Jeg vil anbefale å ikke bruke magnetskraper, fordi det er så EKSTREMT lett å lage riper i glasset med de. Et lite sandkorn er alt som skal til...

Jeg vil anbefale algeskrape med barberblad som dette eller dette.
Takk for svar skal kjøpe en og prøve
Jeg har et 850 liter akvarium hvor jeg har Discus. Og har den siste tiden fått en del alger. Jeg gikk for 2 dager siden til innkjøp av 40 ancistrus for å få bukt med algene, og ble fortalt av selger at det ikke ville være noe problem siden jeg har så stort kar, selv så hadde han 40 liters kar med ca 100 stk. Dette er ikke helt voksne fisk, ca 3 cm.
Oj.. har en gutt og en jente i det 110L akvariet og en han i lag med guppyene mine i det 60L akvariet. Men vet ikke om jeg tørr å kjøpe fler for å ha i 60L for han er kjempe agresiv mot angre algespisere(men er snill mot fiskene i akvariet).
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap