Eheim 2075 - lekasje ved strømbrudd

Hei,
Jeg har en Eheim 2075 som jeg har hatt i drift siden mai. I kveld gikk strømmen pga lyn og torden. Like etterpå hørte jeg sildring fra akvariet. Det viser seg at det renner vann ut fra pumpa! Heldigvis var jeg hjemme og oppdaget det med en gang. Vil ikke tenke på hvor stor den dammen kunne blitt dersom jeg ikke hadde vært hjemme. Har en Juwel Rio 400...

Slik skal det vel ikke være? Er det noe jeg har gjort feil ved oppsett, eller er det feil på pumpa?
Vannet stoppet med en gang jeg dro spaken for vannutstrømming til "av".
Plussmedlem
Hei.

Nei, det skal ikke være slik.
"Siden mai" - betyr det at filteret var helt nytt?

Hvor kom vannet fra? Rundt lokket?
En dårlig pakning/O-ring, vil jeg tippe.

Eheim silikonspray er kjekt å ha.
Brukes til å smøre opp bl.a. pakninger. Da holder de lenger.
Ja, pumpa/filteret var ny i mai. Rakk ikke å se hvor vannet kom i fra. Jeg får teste ut igjen i mer kontrollerte former. Nå har jeg dratt ut kontakten og skrudd av vannet. Hvor lenge kan filteret stå uten sirkulasjon?
Satte du den hvite filter plata oppå topp kurven?
Jeg har en Eheim Pro II som ikke er tett ved stans om jeg gjør det.
Så jeg setter den inni kurven og da holder den tett også når pumpa er av.
Plussmedlem
Hvis det har stått over et døgn uten sirkulasjon nå så er det nok ikke noe særlig med levende filterbakterier igjen.

Du bør i alle tilfelle kryste filteret/skylle det i akvarievann før du kjører det i gang igjen.
Hyppige målinger av vannverdiene blir nødvendig fremover.
Jeg fant ut av det i går. Det var toppen/lokket eller øverste kurv som ikke var montert 100% riktig. Ble nok litt panisk da vannet sildret utover gulvet...
Har testet nå og det ser fint ut. Ingen lekkasje uten strøm

Takk for tilbakemeldinger!
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap