Ny børjare...

Hei
Jag har startat ett nano kar på 19 L.....Ja, jag vet att det ikke er något før nybørja.... men jag kan tyværr ikke ha något større...
och jag vet att det kan vara mycke svårt att få en bra vattenbalans i en så liten volym...men jag tenker prova...jag får se då jag tar de førsta proverna på vattnet om filtret och vattenbyterna er tillrækliga...

Jag har inrett nano karet med mycke vexter och hade tenkt skaffa några reker til det men nu funderar jag på risfisk eftersom reker er mycke mer skensliga då det geller vattenkvalitet.
Jag læste att risfiskar er fiskar som kan trivas i nano kar eftersom den ær något som killi fisk...och att den ska vara en lett fisk att hålla och krever lite utrymme.
Jag leste att det er fisk som inte er så vanlig i hobby akvarium men att det er en av de valigaste fiskarna innom forsknings verden...
Så nu er funderingen....ska jag befolka mitt lilla nano med reker och sniglar eller med risfisk och sniglar? eller kan jag ha alla tre?? ..............mit nano er 35cm långt och 21 cm brett samt 26 cm høgt...............
Sniglar ska jag ha før jag læste någonstanns att det kan vara lettare att hålla balansen i ett litet kar då....
Så alla duktiga och vana akvarie ælskare vad tcker ni?.......................
Plussmedlem
Jeg dessverre ikke hjelpe deg med de artene du ser for deg, men jeg kan i det minste ønske deg lykke til...

Ps. Hvis karet er oppe og går med planter i, hva med et bilde eller 2....
Nano
Hei

Jeg har tre rekekar, ett av de minste kan du se inne på profilen min. Det er 27 liter uten vann, men innholdet er ca 21 liter, siden jeg ikke fyller det helt opp. Vi har hatt slike rekekar i over et år, og det fungerer fint. Skifter vann 1 gang i uken. Vann rett fra krana, ph ca 7. Tar ut ca 30%, og fyller opp igjen langsomt. Litt av gangen over ca en time. Bruker ikke varmekolbe, karene står i romtemperatur 20 -24 grader. Har lyset på hele dagen, for å gi rekene alger. Men slikt må en regulere etter behov. Blir det for mye algevekst, bruk mindre lys. Av planter bruker jeg Javamose eller Windeløv. Den siste er lettest å få til, etter min erfaring.

Det sies at Biereker er litt vanskelige for nybegynnere, og at for eksempel Kirsebærreker kan være lettere å starte med. Jeg har hatt det også, og de ynglet villig i et slikt oppsett.

Det er viktig å ha godt innkjørt kar før du setter inn reker. Eventuelt bruke substrat (sand/grus) og filterguffe fra et annet kar. Selv bruker jeg filtersystem med Eheim luftpumpe. Jeg har forsøkt vanlig innvendig pumpe, men da må du leve med bekymringen for at de suger til seg yngel.

Jeg forer forsiktig, med JBL Novo Prawn og Fluval granulat for reker, pluss litt forvellet spinatblad innimellom. Tilsetter litt kalk fra tid til annen, og en liten bit Catappa -blad.

Bruker ikke eplesnegler, siden jeg ikke har topplokk på akvariene, og de har en tendens til å krabbe ut. Men har noen få sandsnegler.

Jeg kjenner ikke til fisken du nevner, men jeg har hatt noen få Moskito Rasbora i samme type kar. Viktig med vannbytter.

For videre inspirasjon kan du se her:

http://showcase.aquatic-gardeners.org/2012/index0a.html

Lykke til.
Ja, jag ska førsøka få in några bilder....jag har dock tre barn som håller mig sysselsat. Det er svårt att hitta tiden til att i lugn och ro ta kort och lægga in dem i datorn.
Så mycke bra information jag fick nu, tack! Det er alltid bra att ha lite ricktlinjer.
Jag byter nog lite før lite vatten, jag har bara bytt 15% av vattnet, så jag ska nog också børja byta 30% av vattnet. Jag kanshe ska skaffa några små fisk først och sedan skaffa reker om något halv år då det førhoppningsvis er stabilt i karet.
Jag har dock ett inner filter så det kan kanshe bli problem om jag får smått...
Jag ska lægga in bilder då jag får lite tid øver til detta...
Jag læste någonstanns att man kunde setta en nylonstrømpa om insug til filter tror du det kan fungera?

Tack igen før all go information!
Pumpe
Nylonstrømpe fungerer. Selv har jeg brukt Fluval 1 på den måten.

En må ha en ganske liten pumpe i et slikt kar, så den vil gå tett ganske raskt om en har fin svamp. Og grov svamp vil gi litt kraftig strøm i vannet. Problemet oppstår når en skal ta strømpen av og på for å rense svampen. Det ble litt plundrete (omständlig), syntes jeg. Det er heller ikke så pent med ei stømpe, kanskje, men det går vel an å få det til å se bra ut.

Om strømmen blir sterk kan en lage noen hull i en plastslange som passer i utblåset til pumpen. Selv har jeg forsøkt det. Brukte en grønn, som gikk nesten i ett med plantene. Lot slangen gå i en bue ned i sanden, og hullene pekte mot glasset bak i karet. Det gjorde at det ikke ble så sterk strøm, men pumpens kapasitet ble opprettholdt.

Lykke til.
Fluval chi
Lager fluval chi mye bråk/lyd?
Kan du ha det på soverommet og få sove?
Trenger du vanntilførsel til akvariet?
Ny pump..
Har skiftat pump....bytt til ett hang on før upp til 30 L...(tack før tips om pump-storlek)...
Det ser bettre ut...den andra pumpen får vila tills jag har ett større hus och kan ha ett større kar...
Ska køpa fler væxter på fredag.....och sedan ska jag førsøka ta några bra bilder av det...min kamra er inte den besta...............
Två veckor kvar tills inkørnings perioden er øver....och jag ska ta de førsta vattenproverna.... då får vi se om någon liten reke eller fisk kan flytta in...
Plussmedlem
Et lite tips om hang-on....
Etter strømbrudd har de lett for å ikke starte igjen.... Da bare etterfyller du med vann i det slik at det får "dratt i gang"....
Bilder av kar med nya planter
Nu har jag fått køpt fler planter...så nu ser det hemtrevligt ut...jag hoppas i alla fall det... jag ær ju ingen reke eller fisk...så vi får se...fint blev det i alla fall...
Plussmedlem
Et pent, lite kar det der... Tips - Noen litt høye stengelplanter vil skjule varmekolben uten at det virker massivt...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap