Vannbytte ved innkjøring??

Jeg lurer på om jeg skal bytte vann når jeg holder på med innkjøring. I så fall hvor mye og hvor ofte. Og om lyset skal stå på maks 12 timer også ved innkjøring?

Og viss dere har noen forslag eller noe dere vil tipse meg om innkjøring blir jeg veldig glad for svar

Her er akvariet mitt nå, plantet og fyllte vann i i dag så det er ganske mange luftbobler i karet
Vannbytte under innkjøring er et spørsmål som helt avhenger av om du skal bedrive fiskeløs innkjøring eller ikke. Har du fisker i karet under innkjøring, krever det flere uker med daglige vannbytter på 30-40 %. Bruker du salmi-metoden, er det som oftest ikke nødvendig å bytte vann før karet er ferdig innkjørt (ihvertfall hvis det er bra med planter i karet).

Jeg vil ikke anbefale å ha lyset på så mye som 12 timer under innkjøring (ikke ellers heller, for den saks skyld). Det er en sterk invitasjon til store algeproblemer på et tidlig tidspunkt. Personlig syns jeg 7-8 timer er passende.
Plussmedlem
Nei, du trenger ikke å skifte vann under innkjøring.

12 timer blir gjerne for lenge. Enten det er innkjøring eller ikke.
Prøv deg med 10 timer.
Takk for svar
Jeg bruker ikke salmi metoden, men jeg har heller ingen fisker i kåret, tenkte jeg kunne "mate" vannet med fiskemat for å få noen avfallsstoffer.
Ja, det kan du gjøre. Eneste forskjell er at fiskemat-metoden blir litt mindre forutsigbar når det gjelder hvor mye ammoniakk du faktisk tilfører karet, så det er viktig å holde kontroll på dette med målinger.
Ja, jeg har bestilt noen jbl tester fra aquamanias og jeg hadde håpet at de kom før i dag for jeg bestillte det for nesten en og en halv uke siden men ingenting har kommet
Det syns jeg faktisk var dårlig service...
Plussmedlem
En og en halv uke siden? Spørs hvilken dag det var.
Han har ikke alt på lager. Han får som regel bestilte varer fra leverandør før helgen, men da må bestillingen være på plass før tirsdag samme uke (hvis jeg ikke husker feil).

Dine varer kom da sannsynligvis til Kløfta før helgen som var. I dag er det mandag.
Da har du de sannsynligvis snart.

Kaller det i alle fall ikke dårlig service.

Edit:
Fra hjemmesiden:
Leveringstid
Da vi har noe begrenset lager plass til varer, mange varer som blir tatt på bestilling. Vi får normalt varer hver fredag, bestillingen må være inne innen tirsdag samme uke for å få varen i samme uke. Er leverandøren tom for varen/varene det gjelder, så kan det ta litt ekstra tid, avhengig av vare.
Det er jo nettopp det som er problemet med den butikken, man aner ikke om varen fins på lager eller ikke. I tillegg til veldig dårlig med produktbeskrivelser er dette en dårlig service overfor kundene, etter min mening.
Vanntester er også såpass "basic" at det burde være mulig å ha litt på lager.
Plussmedlem
Det er jo ikke noe problem ettersom han opplyser om begrenset lager på hjemmesiden.
At folk ikke gidder å lese slik informasjon er en annen diskusjon.

Produktbeskrivelser ser jeg ikke helt problemet med. Man vet som regel hva man skal ha.
Trenger man ekstra informasjon så kan man finne det hos produsentene.

Aquamanias er konkurransedyktig på pris. Det holder for mange.

Dette er OT i denne tråden, men det var jo TS som tok det opp først.
Jeg har fått vanntestene nå de kom på tirsdag og testet vannet i springen

Ph: 7,5-8,0
Gh: 4

Jeg synst det var dumt at gh var så lav siden jeg har veldig lyst på guppy og platy som begge vil ha hardt vann, synst dere det lønner seg å tilsette noe i vannet for å få opp gh siden jeg elsker levendefødende? Og hvor mye koster det ca i butikk, og er det gh salt jeg skal ha da. Vil dette påvirke noen andre vannverdier??
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell amundsen
Reklame for plussmedlemskap