Pakninger i akvarium

Har kjøpt et brukt 200L kar som har stått tomt en stund. Er det fare for at silikonet er tørket inn?
Bør vi legge i ny silikon? Hvilken silikon skal vi da bruke? Og hvor lenge bør det tørke før vi fyller det opp?
Hva er "en stund"? Noen måneder eller et par år går som regel bra. Hvis det er over 10 år, er det kanskje verd å gå silikonen "i sømmene". Se og kjenn på skjøtene. Har de begynt å smuldre opp eller løsne fra glasset?
5-6 år kansje. Silikonen virker myk. Men på en plass ser jeg at helt ytterst i silikonkanten er den litt løs. Men den sitter godt inn i hjørnet.
Er du i minste tvil så ta jobben sier jeg som har vært inne i en silikonslipp-stim med katastrofale følger for laminaten. Mye enklere å resilikonere nå enn med planter og fisk i bøtter på vasstrukket gulv
Hvilken sort silikon bør vi bruke? Er d greit med den vi får kjøpt på byggmakker?
Bare de har glass-silikon er det greit, må ikke inneholde sopp- og algedreper. Casco har en. Selv har jeg gått over til[URL=326435090197] sort akvariesilikon[/URL] i helglasskar, den klare blir ikke spesielt fager etter noen år og det er veldig lett å se om den slipper...
Hos Clas Ohlson finner du billig og riktig glassilikon til akvariebruk.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap